Németh László: Vidéki ellenségképek a Szabad Népben

 

Károli Gáspár Református Egyetem – L’Harmattan Kiadó,

Budapest 2022

 

 

„Az újbeszél célja nem csak az, hogy az Angszoc híveinek megfelelő világnézet és észjáráskifejezési eszközéül szolgáljon, hanem az is, hogy minden más gondolkodási módot lehetetlenné tegyen”(George Orwell: 1984; Függelék: Az újbeszél alapelvei).

A fenti orwelli idézet akár mottóként is szolgálhatna Németh László kötetéhez. Amelyben nem kevesebbre vállalkozott, mint arra, hogy feltárja a Rákosi Mátyás nevével fémjelzett diktatúra kiépítésének, vidéki térnyerésének szakaszát. Bár ez a kötet a címében viszonylag szűk történelmi keresztmetszetet célzott meg – ti. a hatalom által kreált „vidéki ellenségképeket” 1947–1949 között –, ennél jóval átfogóbb munkát kap kézhez az olvasó.

Németh külön fejezetet szentel a politikai propaganda és a sajtónyelv összefüggéseiről. A 4. fejezet alapos áttekintést nyújt többek között a politikai propaganda típusairól, teoretikusairól, valamint a nyelvhasználatról, mint politikai eszközről, illetve az új fogalmi rendszerek kialakulásairól:

„A totális hatalmukat kiépíteni szándékozó kommunisták számára nagy jelentőséggel bírt a nyelvhasználat ellenőrzése és irányítása. A Szabad Nép már kezdetektől terepe volt az új kifejezések megjelentetésének. /…/ Noha a fogalmi rendszer már 1945-ben rendelkezésre állt, az 1948-ban használt kifejezések jó részét, így a „klerikális reakció” és a „kulák” fogalmakat is csak később, 1946-tól kezdte el használni a sajtó, és csak 1948-ban váltak mindennapossá a Szabad Nép hasábjain” (4.1.3 A nyelvhasználat és a fogalmi rendszer c. fejezet, 41–43. old.).

[[paginate]]

A soron következő 5. fejezet a negyvenes évek végi sajtóviszonyokról szól, a sajtóirányításról, arról, hogyan vált a Szabad Nép a párt központi lapjává és a propaganda fő eszközévé. Külön alfejezet foglalkozik a lapkiadás-és szerkesztés nehézségeiről (a szerző ugyanitt kitér olyan részletekre, mint az újságíróképzés és a papírellátottság kérdése). Az említett két fejezetben bemutatott társadalmi-politikai folyamatok, viszonyok ismerete szükséges, hogy megértsük a diktatúra későbbi, fizikai és szellemi síkon való megerősödésének okait. A szerző részletesen, gazdag forrásanyagból merítve tárja fel Rákosi Mátyás, Gerő Ernő és Révai József kiemelkedő szerepét az ellenségkép, az ellenségkeresés kialakításában. A megállapításait levéltári anyagokkal, ide vonatkozó idézetekkel támasztja alá, kellő körültekintéssel dolgozva fel a téma hazai-és külföldi szakirodalmát. Az egyes propaganda-elméletekről, érdekfeszítő összehasonlító elemzést olvashatunk neves huszadik századi társadalomtudósok, gondolkodók munkáiból (F. C. Bartlett, Jean-Marie Domenach, Denis McQuail, Jacques Ellul).

A szerző egy alfejezet erejéig kitér a korabeli szovjet propagandisták (Kalinyin, Azizjan és Belkov), illetve követőik (Dimitrov) tevékenységére is, megismerhetjük a fő ideológiai irányvonalakat, ezáltal bepillantást nyerhetünk a kommunista állampárt terjeszkedésének módszereibe is. Közép-Kelet Európában, a szovjetek által megszállt területeken jellemzően a leninista-sztálinista módszert másolták. A sajtó, a kulturális intézmények megszállása, élükre pártkáderek kinevezése, az iskolák államosítása, valamint a „látható ellenség meggyártása”. Ha úgy tetszik, futószalagon készülő ellenségképek ipari mennyiségű előállítása. Az ellenségkép mellett a dezinformáció, a rémhírkeltés, a féligazságok sulykolása a köztudatba, mint módszer szintén tetten érhető mind a bolsevizmusnál, mind pedig a nácizmusnál is. Emellett a veszélyérzet keltése a lakosságban, valamint a „politikai messianizmus”, vagyis a párt (jelen esetben az MDP) olyan színben feltüntetése, mint az egyetlen lehetséges alternatíva.

A pártsajtó hadjáratának eszköztára az észérvek helyett a torzítás, az ellenfél becsmérlése, gúnyolása, a kíméletlen, kompromisszumok nélküli harc hirdetése, „Aki nincs velünk, az ellenünk van” szellemiségében. Többfrontos támadásról van tehát szó, mivel a sajtóban megjelenő támadásokkal és vádakkal párhuzamosan a társadalom atomizálása is megkezdődik (szegény-és középparasztság, valamint a kispapok átállítása.). Mindezt a demokrácia nevében, a megegyezés, s a párbeszéd leghalványabb szándéka nélkül.

[[paginate]]

Németh a továbbiakban szintén külön fejezeteket szentel a kommunista rezsim vidéki ellenségképeiről: az egyházakról és a tehetősebb, autonóm parasztokról, a „kulákokról”. Sorrendben a 6. fejezet a római katolikus egyház elleni támadásokat foglalja össze, ezzel párhuzamosan a Mindszenty-per előzményeit, továbbá a bakonykúti és a pócspetri esetet, mintegy példaként a hatalom által gyakorolt „szalámitaktikára”. Az „Oszd meg és uralkodj!” elve alapján, míg egyes egyházi vezetőket célba vettek, perbe fogtak, ellehetetlenítettek, addig más, kisebb rangú személyeket felkaroltak. A 7. fejezet külön tárgyalja a protestáns egyházak ügyét, Ravasz László dunamelléki református püspök meghurcolását, valamint a kikényszerített „Egyezményt”, amelyet a protestáns egyházak és az állam, a köztársaság közötti „megbékélést” hivatott hirdetni, a valódi célja természetesen nem egyéb, mint a felekezetek egymás ellen hangolása. A 8. fejezet a hatalom viszonyulását a parasztsághoz, az erőszakos téeszesítés előkészítését, a „kulák” meghatározásának problematikáját, valamint e kifejezés általános címkévé tételét, vagyis bárkire alkalmazhatóságát.

Németh László (aki a Károli Gáspár Református Egyetem Kommunikáció Tanszékének vezetője) munkája több szempontból is időszerű. Egyfelől azért, mert a múlttal való szembenézés nehézségei miatt a Rákosi-éra korai időszaka a mai napig nincs kellőképpen „kibeszélve”. A történelmi igazságtétel és a transzgenerációs traumák feldolgozása miatt fontos, hogy hasonló jellegű tényfeltáró tanulmányok születhessenek. Emellett, a jövő nemzedékek számára is fontos, hogy lássák azokat az ok-okozati összefüggéseket, amelyek egy totalitárius rendszer kiépüléséhez vezetnek. Mindezt indokolja a jelen világpolitikai helyzet, és a közgondolkodást befolyásoló tényezők miatt is. Példaként említhetők az interneten terjedő álhírek, és azok gyakran feltétel nélküli megosztása a felhasználók által; továbbá a gyakran szinte „törzsi” gondolkodású politikai-és kulturális szekértáborok jelenléte, amelyek a párbeszéd, a konszenzus helyett a másik csoport (a vélt, vagy a valós ellenség) ellehetetlenítésére, lejáratására törekszik; de kiemelhetném a „politikai korrektség” zászlaja alatt történő cenzúrát, irodalmi művek utólagos átírását, megsértve ezzel az alkotói szabadságot.

[[paginate]]

Ugyancsak riasztó társadalmi jelenség a különböző internetes médiumok (Facebook, YouTube) kommentárjaiban megbúvó „kritikus tömeg”, amely nevével ellentétben, mellőzi a kritikai gondolkodást. E platformokon könnyen hergelhető csoportok csapnak össze virtuálisan, a párbeszédek kimerülnek az érzelmi alapú minősítgetésekben, ítélkezésekben a felszínes tájékozottság hozadékaként. A fentebb – a teljesség igénye nélkül – felsorolt tendenciák párhuzamba állíthatók a harmincas-negyvenes évek társadalmi-politikai jelenségeivel (pl. szélsőséges csoportok, terrorszervezetek erősödése).

Németh László tanulmánykötete kiválóan felépített, olvasmányos stílusú, a laikusok számára is érthető, értelmezhető nyelvezetű tudományos mű. Kellő tájékoztatást ad a II. világháború utáni társadalmi-politikai viszonyok megértéséhez, az új hatalmi rendszer berendezkedésének okait is feltárja. A háborús vereség, a polgári értelmiség elpusztítása, vagy emigrációba kényszerítése a negyvenes években, s a szovjet megszállók sajnálatos módon „megágyaztak” a későbbi tudatformálásnak. Az iskolázatlan tömegek így és mindezért kiszolgáltatottá váltak az ideológusok által kikényszerített oktatási rendszernek. Mindebben szerepet játszott az egyházi iskolák államosítása is, amely egy tudatos terv része volt a hatalomszerzés céljából.

A szerző sikeresen bizonyította felvetését, miszerint a negyvenes évek végétől a sajtó nemcsak „pártutasítást” hajtott végre, hanem maga is aktív, szerves tényezőként működött közre az államszocializmus építésében. Külön érdeme e munkának, hogy végig objektivitásra törekszik, holott a szerző személyes érintettsége okán, (megható és megrázó a Németh László később „kulákosított” nagyszülei lakodalmáról készült címlap-fénykép) ez nem lehetett könnyű feladat.

Losonczy Attila

Hasonló anyagaink

A Kálvin Kiadó ajánlója

Túlélőkészlet a Biblia olvasásához Mit kezdjek ezzel a régi és furcsa könyvvel, amiben ennyi apró betű van? Kálvin Kiadó – Magyar Bibliatársulat, 2022