Protestáns performatív piktúra – ukrónia a performatív absztrakt festészet kezdeteiről

A szakralitás és a kortárs művészet kapcsolata, sőt, a kortárs szakrális művészet létezése is rendre megkérdőjeleződik korunkban. Van-e kapcsolat ma a vallás és a kortárs művészet között? Vannak-e ennek a kapcsolatnak előzményei, különös tekintettel az első, jellemzően képtagadóként beállított reformátorok tevékenységét vizsgálva – pláne, hogy a reformáció és a felvilágosodás előtt e kapcsolat nem volt kérdéses? Hogyan lehetne ezt visszamenőleg vizsgálni? A nemzetközileg elfogadott, hivatalos meghatározás szerint a kutatás nem más, mint „bármilyen rendszeres kreatív tevékenység, amelynek célja – az ember, a kultúra és a társadalom – ismeretének gyarapítása, valamint e tudás felhasználása új alkalmazások megtervezésében.”[1] Az artistic research (művészeti kutatás), azaz a művészi eszközöket használó, művészi hozzáállással végzett, az ismeretlen meglátásának lehetőségéért a tévedés kockázatát is felvállaló kutatási módszer alkalmazása világszerte egyre elfogadottabb a tudományos életben. Ennek keretében az ukróniát mint művészeti kutatási eszközt használva szándékom a fenti kérdések megválaszolása, újszerű meglátások létrehozása.

„Nehéz anélkül gondolni a reformációra és annak örökségére, hogy ne gondolnánk egy kezdeti formációra, vagy általában a formára, és mindarra, amit a formáról épp a reformáció kritikai hagyománya mond nekünk” – jelenti ki Luther látomása – Coleridge kísértetelmélete című előadásában Fogarasi György, aki felidézi azt a költő által leírt esetet, „amelyet maga Coleridge az elmélet illusztratív felvezetéseként elevenít fel, amikor elmeséli, hogy az emésztési, alvási és persze teológiai, s konkrétan fordítási gondoktól elgyötört Luther hogyan is vágta wartburgi fogsága idején tintatartóját az ördöghöz.”[2] A lutheri tintafolt keletkezésének történetéről Fogarasi azért megjegyzi:

„Az eset történelmi hitelességének kérdése nem foglalkoztatja túlságosan Coleridge-ot, ami különösen hangzik annak láttán, hogy későbbi elméletét ebből a példából bontja ki. Kinyilvánítja ugyan, hogy nem tartja kizártnak, sőt éppenséggel valószínűsíti és a maga részéről el is hiszi az eset megtörténtét, de arra nem fordít energiát, hogy tényszerű megalapozással hitelesítsen egy olyan bizonyítékot, amelynek pedig saját későbbi elméletét kellene megalapoznia. Pedig az esetről igen sok mendemonda kering ahhoz, hogy a források kritikus számbavétele szükségesnek tűnjön: kezdve attól, hogy a tintatartót nem is Luther dobja, hanem egy kíváncsiskodó szerzetes, méghozzá magához Lutherhez, amiért az nem hajlandó türelmesen válaszolni a kérdéseire, azon keresztül, hogy a szerzetesben Luther az ördögöt pillantja meg, és visszavágja hozzá a tintatartót, egészen addig, hogy az ördög búcsúztában még nem átall odacsinálni a szoba közepére, hosszú napokra éktelen bűzt hagyva maga után még ebben a feltehetőleg jól szellőző toronyszobában is.”

[1] Az UNESCO hivatalos meghatározását idézi angol nyelven az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) statisztikai fogalmakat meghatározó oldala (https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=2312). Az eredeti megjelenés: UNESCO Statistical Yearbook, UNESCO, Paris, 68 and 65, Chap. 5.

[2] A reformáció aktualitásai interdiszciplináris műhelykonferencia, BBTE BTK Magyar Irodalomtudományi Intézet, Kolozsvár, elhangzott: 2017. március 18-án, a szöveg FOGARASI György szíves személyes közlése útján. Fogarasi megjelöli a forrást is: COLERIDGE a „Pihenőhely (The Landing-Place) című 1809-es esszésorozata második és harmadik darabjában ír” erről.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Hasonló anyagaink

Hívőket akarok toborozni

R. Törley Mária római katolikus szobrászművész a reformáció ötszázadik jubileumára megalkotta a Kárpát-medence legmonumentálisabb reformációs emlékművét. R. Törley Máriával Krasznai Andrea beszélgetett.