Apám filmje

Örök tél. Rendezte Szász Attila, 2018

2018-ban végre bemutatásra került egy olyan magyar film, amelyik első alkalommal ad hiteles képet az 1944 és 1945 között Szovjetunióba hurcolt polgári lakosság sorsáról. Az Örök tél című 110 perces történelmi filmdráma a málenkij robotra hurcoltak életén keresztül a szovjet típusú kommunista rendszer megrázó keresztmetszetét mutatja be. 

Szász Attila rendező, akárcsak korábbi alkotásában, A berni követben, ebben a rejtett sebet feltépő, fájdalmasan szép filmjében is mesterien adja vissza egy-egy helyzet megrendítő hatását mind dramaturgiai felépítésében, mind képi – szinte festői – világával, mind a motívumok szimbolikus utalásaival. A főhősnőt, a sváb faluból deportált törékeny fiatalasszonyt, Irént alakító Gera Marina pedig nemzetközileg is elismert, rendkívüli színészi játéka maradandó élmény minden néző számára. Nem véletlenül kapta meg magyar művészként elsőként a világ legjobb tv-filmes szerepléséért kijáró Emmy-díjat.

A film alapvető dramaturgiai szerkezete két helyszín ütköztetése: egyrészt a dél-dunántúli tiszta, rendezett sváb település fehérre meszelt házsoraival, másrészt a Donyec-medence szürke, mocskos, durva lágerének lepusztult barakkjai a téli fagyban. Valójában nem két helyszín, hanem két társadalmi rendszer ellentételezése ez. A polgári világ és a szovjet típusú totalitarizmus antagonisztikus ellentétére kifeszített húron sikolt föl ez a dráma.

A somogyi sváb falu képe három minőségben jelenik meg a néző előtt. Az első az elveszített paradicsom képe, ahonnan kiűzettünk, ahol a háborúban harcoló családapa keserves váradalmában mégiscsak karácsonyi ének csendült, ahol a családfő puritán vacsora előtti imádsága szólalt, ahol a Biblia vigasztalása mindig kéznél volt. Ez az eltűnő maradék magyar világ. Ahogyan a lágerban Irén megemlítette: „Régen minden jobb volt”.

A falu képének második minősége a hazavágyódó rabosított fiatalasszony álmában jelenik meg. Ez az eljövendő paradicsom képe, a vágyálom szürreális képzettársításaival, ahol nincs már német és orosz megszállás, nincs nyilas és kommunista rémuralom, ahol a cseresznyefák fehér szirmainak hullásában, mintegy a sírból feltámadva, szeretteinkkel, szüleinkkel, gyermekeinkkel és hitvesünkkel találkozunk, s együtt leszünk újra az örök tavaszban, végérvényesen.

  • 1
  • 2
  • 3

Hasonló anyagaink