Magyar Napló Kiadó.
Budapest, 2015
Nemcsak a külcsín elragadó, a belbecs sem mindennapi… Tiboldi Mária nemrég megjelent memoárját ajánlom a kedves olvasónak, akivel osztálytársak voltunk a Színművészeti Főiskolán. Erről könyvében megjelentetett gyönyörű fényképei között egy régi kis csoportkép is tanúskodik. Nem felejtkezett hát el rólunk a „Marica”, mint ahogyan az egész élete minden megélt pillanata is beleégette magát a tudatába. Látszólag eklektikusan halad közlendőivel, de valójában minden mozzanat pontos helyére kerül.
Egy nő, akit a hála, a ragaszkodás, a becsület vitt előre a könnyűnek nem mondható csillogó-villogó operettpályán, és csak az Isten kegyelméből éppen időben érkezett segítség, egy baleset helyezett vissza újra és tartósan − szakmai élete végefelé − a hétköznapokba. Példás feleség, gyermekeire, unokáira figyelő ember ma, aki harmonikus egyéniség lévén − színpadon éppúgy, mint az életben is − ebben a szerepben is megtalálta a harmóniát.
A kezdet és a „vég” között azonban nagy utazást tett meg. Több mint 10 éven át szerepelt osztrák és német színpadokon, s amikor visszajött és újra bemutatkozott a hazai közönségnek, fényévekkel járt önmaga előtt, és sajnos − előttünk is. Elemistáknak éreztük magunkat mind, akik néztük őt, kolleginák, osztálytársak, mint akiket minden sikerünk ellenére sem hagytak felnőni, magasabb osztályba lépni, sem lelkiekben, sem emberileg, így hát szakmailag sem. Ő pedig teljes szakmai vértezetében kiteljesedve, magabiztosan táncol, énekel, kitűnően mozog, úgy tűnt, eddig nem is ismertük őt, akkora volt a különbség aközött, ami volt, s ami lett. Ugyanakkor megőrizte önmagát. Hozzáteszem, Marica sohasem játszott szerepet. Minden cselekedetét őszinteség, segítőkészség vezérelte.
1961-ben, amikor elvégeztük a Főiskolát, hármunkat küldtek Szegedre, kötelező két éves gyakorlatra. Ez a három név: Tiboldi, Mécs Károly és - én. Karcsival ekkor már elhíresültünk filmfőszerepeink révén, ismert bennünket az egész ország, Maricának is sok fellépése volt, reménysége az operettnek. De nem erről kell most beszélnem, hanem arról, hogy akkor még nem voltak színészházak. Nem volt hol lakjunk, aludjunk. Albérlet után kutakodtunk, de az emberek nem szívesen nyíltak meg, vonakodva osztották meg lakásukat színészekkel. Marica volt az, aki kimentett, szinte azonnal, első svábbogaras, rettenetes albérletemből.
- 1
- 2