Luther és Kálvin felfogása a házasságról és a családi életről

Bevezetés

A reformáció időszakát vizsgáló kutatók között ma már egyetértés mutatkozik abban, hogy Luther Márton (1483−1546) és Kálvin János (1509−1564) tanításai elsősorban a házassági és családi élet területén éreztették hatásukat. Annak ellenére igaz ez, hogy „valójában nem a protestantizmus volt az a szellemi irányzat, mely a házasság intézményének védelmében elsőként fellépett[1] – hangsúlyozta Steven Ozment. És valóban, a protestantizmus „klasszikus” tanításain kívül, nehéz volna még egy olyan kérdéskört találni a két nagy reformátor munkásságában, amely annyira „fogva tartotta” volna őket, mint a házasság és család témája. Sokan, meglátásuk szerint, ugyanis a paráználkodás és házasságtörés romlottságába estek, mások pedig az alkoholizmusban és a tobzódásban tagadták meg önmagukat. Luther pl. így nyilatkozott: „Ádám bukása oly nagyon bemocskolta, megrontotta és megmérgezte az emberi természetet, hogy az a lehető legállhatatlanabbá vált. Óh, milyen (ritka is - M. B. D.) az, amikor a házastársak együtt ülnek asztalhoz és bújnak ágyba”.[2] Az Efézusi levélről mondott egyik prédikációjában pedig a genfi reformátor fájdalmasan jelentette ki: „(Genfben - M. B. D.) az otthonokat tehát a szomorúság és a megvetés leple borítja, tudniillik mindennapos az ajtócsapkodás és a tányértörés”.[3] Bizonyára ennek köszönhető, hogy Kálvin látása értelmében a keresztyén gyülekezeteknek, és személy szerint minden hívő életének valamiféle „világító lámpásként kellene ragyognia”, hogy a helyes, Istennek tetsző példamutatásuk „fényt adjon mindazoknak, akik még távol vannak az Evangéliumtól”.[4] Legfontosabb üzenetük, mely újra és újra legyőzi a századok távolságát az, hogy: a hitvalló élet nem más, mint az élet istentiszteletének gyakorlati megvalósítása. Így mindent elkövettek azért, hogy az emberekből – a keresztyén tanítás és egyházfegyelem segítségével – „Isten-népet” neveljenek, melynek kiindulópontja a helyes keresztyén házassági és családi élet kérdéseinek egyértelmű tisztázása volt.

[1] Ozment Steven: When Fathers Ruled. Family Life in Reformation Europe. Cambridge, Harvard University Press, 1983, 6.

[2] Luther Márton: Asztali beszélgetések (szerk.: Csepregi Zoltán és mások). Bp., Luther Kiadó, 2014. (3675. sz.), 414.

[3] Kálvin János: Préd. Ef 5,31–33. (Préd. 42.). Idézi: Magyar Balázs Dávid: „Genf városának világító lámpásként kellene ragyognia.”, in: G. Szabó, Botond (szerk.): Tanulmányok Kálvinról és magyarországi jelenlétéről. Db., Debreceni Református Nagykönyvtár kiadása, 2011. 20−37. Az idézet: uo. 24.

[4] Vö. Magyar Balázs Dávid: Portraits of Genevan Family Life in John Calvin’s Sermons on the Ephesians, in: Huijgen, Arnold−Selderhuis, Herman J. (eds.): Calvinus Pastor Ecclesiae. Göttingen, Vandenhoek & Ruprecht, 2016. 375−386.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Hasonló anyagaink