Az újszövetségi kor történésze

 

Kókai Nagy Viktor: Josephus és a próféták

Szentendre: TPM,  2017, 139 lap

 

 

 

 

Miért pont Josephus Flavius? Vajon nincs elég irat az Újszövetségben, hogy egy újszövetségi tudós Josephus írásai felé fordul? –A kérdés talán jogosnak tűnik, mégis jól érthető, hogy miért érdeklődnek bibliatudósok is a Kr. u. I. évszázad zsidó történésze iránt: páratlan történeti forrást láthatunk írásaiban. Adva van egy katona, aki részt vesz a zsidó háborúban, bár viszonylag korán, Galilea elestekor római fogságba esik. A fogságban megjövendöli a római hadvezérnek, Vespasianusnak, hogy császár lesz belőle; hogy csak taktika volt részéről, vagy tényleg látta-e Vespasianus kiemelkedő képességeit, az már legyen az ő titka – de tény, hogy 70 és 79 között római császárként ismerjük a hadvezért, akinek a Colosseum Rómában ma is emlékét hordozza. 79-ben bekövetkezett halála után fia, Titus követte a trónon (őt pedig az ifjabb fiú, Domitianus); utóbbinak tiszteletére vette fel a volt fogoly, de immár nagyra becsült barát a Titus Flavius Josephus nevet.

Ez az életút már önmagában is értékes tárgya lehetne az ókorkutatásnak, de ezen túl Josephus Flaviust kiemeli kortársai közül az az írói tevékenység, amit a császári család barátjaként folytatott. A zsidó háború történetének megírása nyilván ma is primer forrás az országvesztés történetéhez; ilyen részletes beszámoló egyetlen korabeli eseményről sincs, bár az érintettség okán bizonnyal vannak torzítások, csúsztatások is Josephus ábrázolásában. A másik érdekes mű a Zsidók története – egy olyan írásról van szó, amely ugyan jórészt a Bibliát átfogalmazva adja vissza (tehát újnak nem mondhatjuk), mégis a visszaadás módjából nagyban következtethetünk Josephus korának írásmagyarázatára. Harmadrészt pedig a kortárs írókkal való párbeszéde mutat rendkívüli érdekességeket a zsidó önértelmezésről.

Kókai Nagy Viktor az Újszövetség kutatója, a Debreceni Hittudományi Egyetemen, ill. a komáromi Selye János Egyetemen; speciális kutatási területe az újszövetségi prófétaság kérdése. Témaválasztása innen érthető: hogyan értelmezte a prófétaságot a kortárs zsidó szerző, aki ugyan hallott valamit Jézus Krisztusról és a keresztyénségről, mégis független forrásnak tekintendő? Közös az Újszövetségben és Josephus írásaiban az, hogy nagyra becsülik a prófétaságot, de inkább úgy tekintenek vissza rá, mint a történelem kiemelkedő és meghatározó korszakára – ugyanakkor mindketten tudják, hogy léteznek kortárs próféták is. Mi volt tehát a tényleges funkciója a prófétaságnak az I. század zsidóságában és keresztyénségben?

  • 1
  • 2

Hasonló anyagaink

Gulliver Liliputban

Geréb Zsolt: Teológiai tanulmányok, prédikációk, könyvismertetések 2016–2021