A pápai infallibilitás tana

A Szerző Gyanútlanok című kötetéből

Dr. Bodoky Richárd (1908-1986) református lelkipásztor, író, a Filadelfia Diakonissza Intézet és a Bethesda Kórház lelkész-igazgatója hagyatékából került az alább közölt rész a Gyanútlanok című, családtörténeti sorozat hetedik kötetébe, amely a Luther Kiadónál jelent meg, Budapest, 2018-ban.

Az itt közölt rész a kis példányszámú kötet 41-46. oldalán található az Egy világkorszak vége alcímű fejezetben. A Szerző ebben a részben a család 1870-1908 közötti történetét mutatja be, különösen „a sikeres szakmai pályát befutó vasúti mérnök és gyülekezetalapító Biberauer Theodor/Tivadar életkörülményeinek fokozatos átalakulását és a családjában megszülető és felnevelkedő következő nemzedék elindulását, az életüket, szemléletüket formáló történelmi háttérbe helyezve” –  ahogyan az Elősző írója: Csanády Andrásné dr. Bodoky Ágnes megfogalmazta.

E könyvrészlet közreadója is Ő, a Szerző lánya. Tiszteletben tartván a szöveghűséget, megtartottuk az eredeti jegyzetszámozást is.

Theodor is úgy érezte, hogy valóban reng a föld. Benne a hivatásával járó értesülések a bécsi forradalomban szerzett szabadcsapatos emlékei, a balkáni határokra szállított csapatok tisztjeivel folytatott beszélgetései, magyarországi tapasztalatainak tanulságai s nem utolsósorban apja egyéniségének és történelemszemléletének határai olyan sejtelmeket támasztottak, amelyeket környezetének legtöbb tagja meg sem értett. A nagynémet állam látomása megdöbbentette. Meggyőződése volt, hogy az anyanyelvi, a kulturális, a vérségi kapcsolat kötelékei nem zárják ki a sokféle szülőföldi, nemzeti, történelmi és hitvallásos hűség szabadságának ezerszínű, nagyszerű gazdagságát. S ezt egy olyan politikai és katonai hatalom túlsúlya, mint amilyen Poroszországé, félelmetesen és talán egész földrészünk jövőjére végzetesen megbonthatja. Annak idején a dán-porosz háború alatt azzal botránkoztatta meg ismerőseit, hogy azt mondogatta, hogy a szerencsétlen felszabadított schleswigiek most aztán megtanulhatják, mit jelent a német uralom. Most a nagynémet eszme poltikai és katonai győzelméből fakadt gyors diadala aggasztotta. Eszébe jutott, hogy apja bizonyára maga is így lenne ezzel. Különös, gondolta, hogy ez a Habsburgoktól irtózó grazi pap, ez a hívő pietista mekkora rokonszenvvel, sőt csodálattal tudott a franciákról beszélni, s mennyire érződött rajta a nagy francia forradalom bűvölete.

[[paginate]]

Michael[86] sohasem járt Párizsban – mondogatta a Mama Kőszegen nemrég is –, mégis jobban ismerte azt a várost, mint a Grazban élő franciák.

Theodort bosszantotta, hogy felesége szállt vitába vele. Marie, a pesti lány. A Fehér Ló tulajdonosának leánya, aki büszke volt arra, hogy látta még Vörösmarty Mihályt, hogy apró leányka korában Kossuth Lajos ölébe ülhetett. Ez a Marie egyszerre Bismarck csodálójává lett. Érdekes, hogy ebben nagyobbára nem követték rokonságának azok a tagjai, akik a szabadságharcot végigküzdötték, vagy legalábbis végigszorongták, s most negyvennyolcas ellenzékiekké lettek. Elegük volt a bonyodalmakból. Békét, rendet akartak. Hála Istennek, nálunk végre nyugalom van, s a kiegyezés óta Pest és Buda remek fejlődési lehetőségekkel kecsegtet.

Csak a hangjuk lett nagyobb.

Már reszket a király a Burgban – mondogatták. – Bismarck majd őt is megtáncoltatja. Megint térdre borulhat az orosz cár előtt.

Az lehet – felelte Theodor –, csak jó lesz-e majd nektek az?

Izgalmasan ütköztek a vélemények. Kétségtelen, hogy a Német Református Leányegyház presbitériumában is többet beszéltek Európa új korszakáról, a német-francia háború világtörténelmi jelentőségéről, mint a június végén megkezdett templomépítésről. Bismarck nagy játszmája nemcsak a németeket bűvölte el. König, a volt porosz királyi követségi káplán gyermetegen lelkesedett. Többen mégis úgy vélték, nem eléggé. Nem mintha nem feszítette volna keblét a német büszkeség, de még ő is attól tartott, hogy az új Németországban, ha Bajorország s még számos kisebb-nagyobb katolikus királyság, fejedelemség, hercegség is szervesen beépül a Birodalomba, meggyengül az evangéliumi egyházak helyzete. Megerősödhet Róma pozíciója, azé a pápáé, aki éppen ennek a nyárnak az eseményei során valóban meggondolkoztathatott, sőt megrémíthetett nemcsak sok öntudatos protestánst, de őszintén hívő katolikust is, sőt még azokat is, akik a forradalmakban kivívott polgári szabadságjogokat, a politikai haladást féltették.

Mert Rómában hallatlan dolgok történtek. A reformáció idején, akkor, amikor a Borgia pápák életének szennyét kellett lemosni, amikor az egyház romlása és elesettsége, vezetőinek istentelen, korrupt, feslett élete elkerülhetetlenné tette a Szentírás iránti engedelmességhez híven a megbilincselt lelkiismeretek lázadását, amire a pápaság csak átokkal, vérbíróságokkal, eretnekégetésekkel és a török kiűzésére és Európa megmentésére viselt hadjárat helyett a vallásháborúk elképzelhetetlen pusztításaival igyekezett felelni, sokakban feltámadt a gyötrelmes gyanakvás: a pápa maga az Antikrisztus, akiről Szent János rejtelmes jelenéseiben, az Apokalipszisben beszélt. S most ismét olyan dolgok történtek a Vatikánban, a római Szent Péter templom visszhangos jobb oldali hajójában, ami gondolkodó emberek tízezreiben rendítette meg a hitet. Buzgó protestánsok ezrei pedig egyszerűen még csak azt a szentséget sem fogadták el, hogy egy beteg elméjű ember ül Szent Péter székén. Bennük meggyőződéssé szilárdult a reformáció sejtelme: ez az Antikrisztus.

[[paginate]]

Ki ez az ember? Elődje, XVI. Gergely a legkonzervatívabb pápák egyike volt az Egyházi Állam uralkodói közül. Rendőri, bírósági és katonai eszközökkel, a hívő lélekre rótt gyötrelmes lelkiismereti terhekkel igyekezett az itáliai nacionalizmus hullámai ellen védelmezni világi hatalmának országhatárait. Puccini Toscájában[87] még az operaházak színpadára is behatolt ez a harc. Amikor halála után, 1846. június 16-án IX. Pius, az olaszok Pio Nonoja,[88] Giovanni Maria Mastai foglalta el Szent Péter székét, sokan fellélegezhettek. Az új pápa eleinte megnyerte reformjaival alattvalói szívét. Liberális pápának indult. De engedményei újabb s egyre forradalmibb követeléseket szültek az Egyházi Államban. Általános és korlátozatlan választásokat, parlamentet, sőt, uramfia, azt követelték tőle, hogy ő, Szent Péter utóda álljon az olasz egységtörekvések élére, és üzenjen hadat a katolikus Ausztriának. 1848-ban lázadás tört ki ellene. Meggyilkolták miniszterelnökét, s neki, őszentségének álruhában kellett elmenekülnie a Szent Városból.

Csak 1850-ben térhetett oda vissza egy francia sereg véres küzdelmeinek árán. Azonnal visszavonta az alkotmányt, megbélyegezte a sajtó- és az egyesülési szabadságot. Szigorú diktatúrát vezetett be. Személyiségének torzulásai egyre inkább kiütköztek. Kegyessége különös formákat öltött. Látomásai, misztikus élményei voltak, s egyre inkább azoknak a hatása alá került, akik hízelgéseikkel, jó- vagy rosszhiszeműen különleges küldetésének tudatát erősítették benne. Ez indította arra, hogy 1869. december 8-ra összehívta a Vatikáni Ökumenikus Zsinatot. 1870 januárjában Don Bosco,[89] a szaléziánus rend később szentté avatott alapítója egy vízióban azt a parancsot kapta, hogy a Szentatya emelje dogmává a pápa ex cathedra infallibilitásáról,[90] csalatkozhatatlanságáról szóló tanítást, még akkor is, ha ebben a világ valamennyi főpásztora közül csak két vagy három püspök támogatja.[91]

[[paginate]]

Don Bosco ezzel egyrészt kimondta a pápa titkolt szándékát, másrészt felmentette Őszentségét azok alól az erkölcsi meggondolások alól, amelyek még visszatarthatták attól, hogy válogatás nélkül minden eszközzel rákényszerítse akaratát a Zsinat tagjaira. Mert a pápai csalhatatlanság tanát nehéz volt egy olyan, nagyrészt egészen kiváló képességű és képzettségű, magas erkölcsi színvonalú főpapokból álló testülettel kimondatni, amelynek tagjai nagyon jól tudták, hogy ezt a tételt sem a Szentírásból, sem a hagyományból nem lehet levezetni, s maga az egyháztörténelem tanulsága is kizárja, elég, ha tévelygő ellenpápák harcaira és a tévtanok hirdetése címén elcsapott pápa esetére emlékeznek.

A vallásszabadság védelmezését egyik fő céljának tartó Evangelical Alliance köreiben, de a nagyobb politikai és lelkiismereti szabadságért küzdő világsajtóban is páratlan megdöbbenést váltottak ki a hermetikusan elzárt zsinati körökből kiszivárgó hírek. Még a megnyitás előtt megkezdődött a német püspöki kar ismert tagjainak tiltakozása. Az Osztrák-Magyar Monarchia püspöki kara szinte egységesen állást foglalt a csalatkozhatatlanság, a pápai infallibilitás tana ellen. De a jól megszervezett kuriális gépezet semmitől sem riadt vissza. Az ellenzéki felszólalások akárhányszor előre megrendelt, szűnni nem akaró közbekiáltások hangorkánjában némultak el. A legnagyobb vihart már márciusban Joseph Georg Strossmayer,[92] a horvátországi Diakovar püspöke váltotta ki. Azt merte mondani, hogy a protestánsok között is akadnak többen, akik szeretik Jézust, s ezt még azzal a kijelentéssel tetézte, hogy a hittételek problémáit nem lehet többségi határozatokkal eldönteni. Akkora hangorkán támadt, hogy beszédét be sem tudta fejezni. Ilyen kiáltások hallatszottak: „Ez Lucifer, Lucifer! Anathema, anathema![93] Kergessétek ki ezt a második Luthert! Le vele, le vele!”

Az is kiszivárgott a világsajtóba, hogy a hitükhöz szilárdan ragaszkodó, feddhetetlen tisztességű, bölcs főpapok mind jobban megerősödtek abban a meggyőződésükben, hogy a pápai infallibilitás dogmájának elfogadása a katolikus egyházra nézve katasztrofális következményekkel fog járni. Visszavonhatatlanokká tesz esetleges súlyos emberi tévedéseket. Az egyháznak pedig semmi sem árthat jobban annál, mint ha tarthatatlan nézetekkel béklyózza meg magát a hívők lelkiismeretét. Ezért határozták el magukat arra a súlyos lépésre, hogy a pápával szemben világi hatalmaknál keresnek segítséget, és megpróbálják ezt a szerencsétlenséget az európai országok kormányainak intervenciója révén megakadályozni.

[[paginate]]

A francia császárság kormánya bizalmasan értesítette a pápát, hogy a dogma kimondása esetén megvonja Őszentségétől azt a fegyveres támogatást, amely még gátolja az új olasz államot abban, hogy bekebelezze az Egyházi Államot Rómával együtt. Napóleon Daru francia külügyminisztere belebukott ebbe, de a kormány ezután sem hagyta abban erőfeszítéseit.

Bismarck hagyományos konzervatív, hitvalló protestáns nyilatkozatait ismerte az egész világ. Annál hízelgőbb lehetett számára az, hogy a német, az osztrák és a magyar püspöki kar tagjainak túlnyomó része 1870 tavaszán azért ostromolta, hogy szervezze meg a francia püspökök segítségére az európai hatalmak közös fellépését. Ezek a főpapok végül csak abban reménykedhettek, hogy a Zsinat elnapolásával időt lehet nyerni. Az idős pápa halála után majd leveszik a kérdést a napirendről. Így is kiszivárgott, hogy a porosz kancellár el is dicsekedett Vincent Benedetti francia nagykövetnek, hogy lám, lám, ezek az osztrák–magyar püspökök annyira kétségbeesettek, hogy alig négy évvel Königgrätz után tőle várják a segítséget. Egyes lapok azt írták, de a tények is azt bizonyították, hogy nem pletyka, hogy a nagyhatalmak intervenciói a pápát csak megerősítették elhatározása véghezvitelében. Az akaratának ellenálló főpapokat sajtójában megrágalmaztatta, a nyilvánosság előtt megalázta, minősíthetetlenül szidalmazta és nevetségessé tette.

Simor János,[94] Magyarország hercegprímása még a határozat kimondása előtt rendkívül felindultan és szinte búskomor állapotban hagyta el a Szent Várost. Az a hír járta, hogy akkor már hosszabb ideje sem enni, sem aludni nem tudott. Félix de Las Cases, az észak-afrikai Constantine püspöke, Félix Dupanloup, akinek az utolsó estén, amikor könyörögve kérte a Szent Atyát, ne kényszerítse a Zsinatot a dogma kimondására, ez csak azt felelte: „Ez vagy bolond, vagy engem tart bolondnak.” A már említett Strossmayer belebetegedett az eseményekbe. Az ellenzéki kisebbség nagy része nagy felindulásban hagyta el Rómát az ünnepélyes definíció előtt. Rossz hangulatuk elsősorban a pápa ellen irányult, aki nemcsak úgy bánt velük, mint az iskolás gyerekekkel, hanem erkölcsi konfliktushelyzetbe juttatta őket. Sőt, erőszakot tett rajtuk, mert arra kényszerítette őket, hogy leglényesebb jogaikról mondjanak le.

A Zsinat 1870. július 18-án 535 szavazattal, 2 szavazat ellenében proklamálta a pápai infallibilitás dogmáját. A „Pastor Aeternus”[95] konstitúcióit a fabrinói püspök terjesztette a Zsinat elé. A katolikus sajtó világgá kürtölte, hogy a már korábban elutasító kétszáz főpap nagy része is magáévá tette az új hittételt. Ez a pápa valóban az Antikrisztus – dörmögte magában elgondolkozva Theodor, amikor a mindig kitűnő, bár igen óvatos zsinati tudósításokat hozó Fővárosi Lapok legfrissebb példányát letette az íróasztalára.[96]

Bodoky Richárd

 

[86] Theodor édesapja, a grazi Heilandskirche építője és lelkésze, Bodoky Richárd Jövevények és vándorok I. kötetének főszereplője.

[87] Giacomo Puccini (1858-1924) 1900 januárjában bemutatott háromfelvonásos operájának librettója részben valós történelmi tényeken alapul.

[88] Pio Nono, IX. Pius és az általa képviselt – a modernizmust szigorúan elítélő – elvek. A Jó Pápa https://jak.ppke.hu/uploads/.../A%20jó%20pápa%2C%20Ablonczy%20B-nak.docx (Letöltés ideje 2018.03.02.

[89] Giovanni Melchiorre Bosco Ochienna (1815-1888) olasz katolikus pap, 1859-ben megalapította a Szalézi Szent Ferenc Társaságot. 1934-ben XI. Pius pápa avatta szentté.

[90] ex cathedra [Petri] (latin ’[Péter] tanító székéből’): dogmatikai szakkifejezés, az Egyház tévedhetetlenségének az az esete, amikor a pápa ünnepélyesen, Péter székéből szólva hirdet ki egy tételt. Az I. Vatikáni zsinat dogmaként hirdette ki, hogy „a pápa, amikor ex cathedra szól, azaz az összes keresztény legfőbb pásztora és tanítójaként legfőbb apostoli hatalmával hit és erkölcs területén egy tanítást úgy határoz meg, hogy azt az egyetemes Egyháznak el kell fogadnia, /…/ a római pápa ex cathedra meghatározásai önmaguktól és nem az Egyház beleegyezéséből fakadóan reformálhatatlanok.” (DS 3074) Lásd Magyar Katolikus Lexikon. lexikon. katolikus.hu/ (Letöltés ideje 2018.03.02.)

[91] August Bernard Hasler–Georg Denzler, Wie der Papst unfehlbar wurde? Macht und Ohnmacht eines Dogmas, Ullstein, München, 1979, 80–84.

[92] Joseph Georg Strossmayer (1815–1905) római katolikus püspök. 1850-től Bosznia és a Szerémség püspöke, 1860 és 1873 között a horvát országgyűlés, a szábor képviselője volt.

[93] görög ’anatithémi’ igéből; a katolikus egyházban elszakítást jelent Krisztustól és kiközösítést az egyházból. Főképp a hitbeli tanok, dogmák meghatározására használják: si quis dixerit … anathema sit („aki ezt a téves tant állítja, legyen az egyházból kiközösítve”).

[94] Simor János (1813–1891) 1857-től győri püspök, 1867-től esztergomi érsek, 1873-tól bíboros volt.

[95] Az I. Vatikáni zsinat dokumentuma – Első hittani rendelkezés Krisztus Egyházáról. Lásd Egyetemes Zsinatok dokumentumai – Katolikus hitvédelem és megújulás www.karizmatikus.hu/hitvedelem/.../469-egyetemes-zsinatok-dokumentumai.html (letöltés ideje 2018.03.02.)

[96] Fővárosi Lapok 7. évfolyam (1870), 161. szám (1870. július 26.)

Hasonló anyagaink