Temetés – anno…

A bakacsinnal bevont oszlopos csarnok éjszínbe öltözött. A gyászterem közepén elhelyezett ravatal valóságos virágerdő. Az eltávozott, aki egy személyben professzor, író és főszerkesztő volt, a párthivatal, a tudományegyetem és az írószövetség halottja.

A feszült csendben a végtisztességtevők pusmogása neszez. Nem tudhatni, hogy az elhunyt érdemeit méltatják-e, vagy kisebb emberi gyengéi felett füstölögnek, avagy az ellentmondást nem tűrő önkényuralomra tesznek nem éppen hízelgő megjegyzéseket. Ennek azonban igen csekély a valószínűsége ott, ahol mondhatni mindenki mindenkitől tart.

A két lángelme zenéje egymást váltogatva lengi be a termet. Beethoven gyászindulójának súlyos akkordjai hol a lelkeket tipró parancsuralom bénító erejét sugallják, hol az emberélet mibenléte fölötti tűnődésre hangolják az érzékenyebb kebleket. Mozart mennyei fohásza (requiescat...) a teremtés szentsége és az élet misztériuma fölött lebeg.

Hibátlanul kitervelt, mégis milyen hivalkodó, hamis ez a halotti pompa! A halkan hullámzó gyászzene mintha nem is az elhunyt üdvéért szólna. Minthogyha a néhai professzor haló pora csupán ürügyül szolgálna valami egészen másnak a sugallására. Az önmagát bálványozó kényuralom sokkal inkább saját egóját állítja a szertartás középpontjába, semhogy az elhunytnak adná meg őszintén az őt megillető végtisztességet. A totalitárius hatalom ördögi fortéllyal úgy maszkírozza-fényezi abszurd valóját, mintha maga volna az áhított szabadság. Ezt a két remekművet is azzal a szándékkal hallatja e porhüvely fölött, hogy a gyászoló gyülekezet azt higgye, és úgy érezze, hogy a korlátlan hatalom természete tökéletesen egybecseng a két opus fenségével, lélekemelő szellemével.

A diktatúrák megalomániás produkciói, a beteges önimádat megtestesülései. Mögöttük az udvarmesterek lakájszelleme rejtőzik, haszonleső sunyi szolgalelkek lapulnak. A zsarnokság természetében rejlik, hogy mindent, ami emberi, magasztos alávalóan a magáénak tekint. Lám, ezt a nagynevű holtat sem átallja a maga volt katonájának hazudni, holott annak egész drámai élete kisebbségi sorba kényszerült nemzetközösségének fennmaradásáért és méltóságának megőrzéséért folytatott elszánt küzdelem jegyében telt. Azt a sokat szenvedett tudós embert nyilvánítja most galádul a maga hívének, aki itt fekszik tehetetlenül, kitéve az álságos hatalom kénye-kedvének. Van-e szomorúbb és megalázóbb, mint a puszta eszközlét, a teljes kiszolgáltatottság tehetetlensége!?

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hasonló anyagaink

Az anyanyelv három ajtaja

A múlt század ’80-as éveinek második felében, amikor a magyarországi újságírók előtt is megnyílt végre Kárpátalja kapuja, egy-két alkalommal feltették nekem, de bizonyára más pályatársamnak is...