Pap László 1956-ban

Amikor Erwin Fahlbusch (1926–2007), később a bensheimi Felekezettudományi Intézet professzora, egyházunk díszdoktora, az 1950-es években még ifjú tudósként elhatározta, hogy Magyarországgal akar foglalkozni, tanárától, a híres antifasiszta ellenálló Hans-Joachim Iwandtól (1899–1960) az alábbi figyelmeztetést kapta: „Ungarn ist ein Sumpf; da können Sie leicht untergehen!”[1] Máig nem sikerült kiderítenem, hogy honnan ismerte ilyen jól Magyarországot Iwand, de ítélete találó, és figyelmeztetésként az ötvenes évek valamennyi kutatója számára szem előtt kell lebegjen. Én ugyan 1956-ra már nem emlékezhetem vissza (csupán egyéves voltam ekkor), de a személyeket vagy ismertem, vagy olyan körökben mozogtam, ahol róluk sokat beszéltek – tehát vagy magam tapasztaltam meg, vagy mások elmondása alapján győződhettem meg arról, hogy mennyire összetett, sőt ellentétes személyiségekről van szó.

Ott van például Kádár Imre (1894–1972), aki Pap László szerint az állami kollaboráció megtestesítője volt. Áldott emlékű Bolyki János ezt abszolút érthetőnek látta (s bizonnyal az is): ha valakinek szeme láttára lövik agyon a fiát Kolozsváron, akkor nem lehet csodálkozni politikai beállítottságán! S bizonyos, hogy sokan, többek között tanárom, Makkai László is pozitívan emlékezett rá, „jaj, csak azt a könyvet ne írta volna!” – utalás ez az „Egyház az idők viharában” c. kötetre, amit Ravasz László pornográf egyháztörténetírásnak nevezett, nem éppen alaptalanul.[2]

A visszaemlékezésekben Fekete Sándor (1921–2003) esperes szinte sátáni figurának van beállítva; s nem csak Pap László, hanem Bereczky Albert is így látta. Róla csak egy közmondást hadd idézek: bár sosem láttam, de úgy hallottam, nagytermetű ember volt, s ezért mondták az ötvenes években: „s elhulltanak legjobbjaink a hosszú Schwarz alatt”. Erőszakos kidobó legényként maradt az emlékezetben; ugyanakkor hallottam egészen pozitív megjegyzést is (áldott emlékű Sebestyén Jánostól), hogy hogyan támogatott szegény kollégákat.

Társáról, Finta Istvánról (1915–1991): életemben egyetlen egyszer találkoztam vele; a találkozáson résztvevő Széll János hetekig rajtam nevetett, mert nem vettem észre, hogy lelkésszel beszélek: olyan műveletlen volt teológiailag, hogy egy laikusnak tartottam. Buta azonban aligha lehetett, hiszen a legjobb embereket gyűjtötte maga köré![3] Az ellentmondást legjobban Széll János fogalmazta meg: furcsa, ha valaki nem azért tanul meg angolul, hogy teológiát olvasson – hanem inkább Agatha Christie regényeit.

Nyilván a legnagyobb talány Péter János (1910–1999) a maga püspöki, később külügyminiszteri minőségében – már az életút is rendkívüli! Vitán felül állóan kimagasló tehetségű emberről volt szó (ezt kedves tanárom, Varga Zsigmond J. többször is megerősítette: szerinte nem csak Magyarország, hanem az egész keleti blokk diplomáciájában vezető szerepe volt, s félreállítását csak Koszigin féltékenysége indokolta). Az egyetlen ember, akiről Pap László nyomatékosan mondta, hogy vele nem hajlandó tárgyalni. Felelősségét érthetetlen módon soha senki nem firtatta,[4] pedig éppen az a kényes kérdés vele kapcsolatban: kit szolgált püspöki, majd külügyminiszteri minőségében?

Bartha Tibor (1912–1995) püspökről Pap László úgy vélekedett, mint aki végképp leépítette a református egyházjogot. Nem egyedül; hasonlókat mondott nekem az előbb idézett Varga professzor is, és még sokan mások. Én sem kételkedem ebben, de hát: tempora mutantur et nos mutamur in illis! Én az 1970-es években már egy egyházáért remegve aggódó öreg püspököt ismertem meg, aki erkölcsileg messze fölötte állt legtöbb munkatársának – na de hát a munkatársait is ő választotta meg! Negyedszázaddal püspöki működése után tényleg itt lenne az ideje, hogy személyét és szolgálatát az egyháztörténelem kiértékelje.

Végtelenül ellentmondásos Békefi Benő (1909–1964) nyíregyházi esperes, 1962-től dunántúli püspök alakja. Ugyan teológiailag meglepően műveletlen volt, óriási hatása lehetett az emberekre, s szervezőkészsége is átlagon felüli kellett legyen. Az általa szervezett diakonissza intézet hatása hosszú évekig meghatározó volt. Ahogy Nagy Gyula, pestlőrinc-erzsébettelepi lelkész mondta: „a diakonisszák érte éltek, érte haltak, meg vele lefeküdtek”. – Sajnálom, hogy nem találkoztam vele;[5] viszont vagy húsz diakonisszát jól ismertem: ők nem cicababák voltak, hanem olyan munkát végeztek és olyan hitéletet éltek, hogy lelkészeket is megszégyeníthettek! Úgy tűnik, itt is keveredik a legjobb és a legrosszabb!

S persze ott van maga Bereczky Albert (1893–1966), akinek egyháztörténeti kiértékelésével még mindig adósak vagyunk. Bátor antifasiszta ellenálló, aki viszont a kommunista időben egyáltalán nem olyan hitvalló, mint néhány évvel korábban: a „hitből való engedelmesség” szlogenje csak saját pozíciójának államhatalommal való erősítését szolgálta, s a teologizáló kijelentések[6] mellett az erőszakosság, a hiúság, sőt a bosszúállás sem volt ritka. Ugyanakkor mégsem ő a fő kollaboráns: inkább az a bűne, hogy hosszú ideig eltűrte ezeknek a basáskodásait. Fél évszázad távolából nézve igazi Janus-arcot láthatunk, ami lehetővé tette azt a nem igazán jóindulatú pletykát[7] is, hogy esetleg egy nem vállalt főúri leszármazás okozta traumák (jelesül gróf Apponyi Alberttől származása) felelősek a személyiségtorzulásért. Lehet persze az ok egyszerűen politikai is: Bereczky Albert 1948-ban történt püspökké választásában döntő szerepe volt annak, hogy az államelnök, Tildy Zoltán násza volt. Csak hogy a fordulat után – tehát néhány hónappal püspökké választása után – immár inkább azt kellett bizonygatnia, hogy az új, kommunista rendszer elkötelezett híve, s eközben az államot kiszolgáló egyházi adminisztráció élén kellett helytállnia.[8] Valljuk meg: ez a feladat szinte lehetetlen volt számára!

[1] „Magyarország egy mocsár; ott könnyen elsüllyedhet.”

[2] Ravasz László (szerk. Gyökössy Endre), Emlékezéseim, Budapest: Református Sajtóosztály, 1992, 214.

[3] Érdekes adat kutatók számára: 1980-ban, amikor Budapesten megkezdtem munkámat, Finta István már régen nem volt teológiai tanár, de a tanári államsegély változatlanul érkezett számára a teológiai akadémia portájára. Ennek oka bizonnyal személyes barátsága volt Miklós Imrével, az Állami Egyházügyi Hivatal (ÁEH) vezetőjével.

[4] Az általam ismert egyetlen kivétel Filep Tibor tanulmánya: „Az Úrnak a te Istenednek nevét hiába fel ne vedd” (Péter János püspöksége), in: uő., A történelmünk velünk él, Debrecen, 2016, 9-82. o. Jóllehet a tanulmány erősen koncentrál 1956-ra, ill. Péter János lemondására a püspökségről, az összegzés („Péter János politikai nézetei és teológiai tételei, 60-63. o.) korrekt módon ad számot  hét éves püspöki tevékenységéről.

[5] Még gyerekfejjel találkoztam viszont özvegyével, aki Tiszafüreden a diakonisszákat látogatta meg. Annyira meglepett, hogy ilyen komoly egyéniséggel találkozom, hogy megkérdeztem anyámtól: hogyan tűrhette el a férje kilengéseit ez az asszony? Anyám nevetve mondta, hogy szó szerint ugyanezt kérdezte meg Balogh Margit testvértől, aki csak így válaszolt: „Nézd, Sárika, egy szerelmes asszony…”

[6] A hamis teologizálás természetesen nem Bereczky Albert sajátja volt, hanem az egész kort jellemezte; ugyanakkor mégis Bereczky Albert volt ennek vezető személyisége. Ugyan nem áll rendelkezésünkre konkordancia, s így teljes vizsgálat nem lehetséges, mégis néhány szemantikai érdekesség feltűnhet: teológiai kifejezéseket használtak politikai tartalommal. A bűnbánat (poenitentia) fogalma egészen közel áll az ötvenes években a kommunista „önkritika” fogalmához. Néhányan talán még emlékeznek: a nyilvános önkritika szükséges volt ezekben az időkben ahhoz, hogy valaki egyáltalán életben maradhasson a diktatúrában. A kegyelem (gratia) kifejezés szinte teljesen elveszítette kapcsolatát az ember üdvösségével: az ötvenes évek szóhasználatában a politikai alkalmazkodás lehetőségeként szerepelt egyházi személyek szóhasználatában is. Az engedelmesség (oboedientia) egyáltalán nem az elhívó Úr hívásának a követését jelentette, hanem a fennálló társadalmi rend és az azt képviselő egyházvezetés iránti politikai engedelmességet. A prófétaság gyakori hangoztatása érdekes módon csak az ún. klasszikus (Kr.e. 8.–7. századi) próféták társadalomkritikáját jelentette. Ez ugyan lehetne még önmagában helyes, bár egyoldalú: hol marad Ezékiel, Deutero-Ézsaiás, vagy éppen Malakiás üzenete? A klasszikus próféták társadalomkritikájának azonosítása a marxista társadalomkritikával azonban már kifejezetten hamis: az előbbiek ui. egy korábbi Jahwe-éthoszt hirdettek, míg az utóbbiak a proletárdiktatúrát éltették. Külön érdekesség lehet a „megújulás” szó használata, ami – úgy tűnik – egészen áthatotta az egyházi gondolkodást. Még a Megújulási Mozgalom szóhasználatára is az a jellemző (és ebben a korábbi egyházvezetés stílusával megegyezik!), hogy nem annyira revitalizáció a jelentés, hanem inkább a közvetlen előzményekkel történő szakítás. Nem egészen világos számomra, hogy honnan ered a szó mindmáig népszerű használatának gondolata. Ha az Ézs 40,31-re gondolok: ott egészen más a megújulás értelme! A fentiek nyilván nem egyszerűen nyelvrontást jeleznek: az üzenet meghamisításáról volt szó! A lelkészi kar, természetesen, világosan látta mindezt!

[7] A jelen sorok írója nem szereti a pletykákat. Viszont úgy tűnik, a család ma élő tagjai vállalják ezt a leszármazást; bizonnyal ők szerkesztik a www.geni.com lapon Bereczky Albert profilját – innen tudom, hogy Bereczky Albertnek három keresztneve is volt: Gábor Albert Mária.

[8] Makábris történetet olvashatunk Pap László visszaemlékezése 90. lapján: Miskolcon Kiss Roland és Péter János „tréfából” ráverte az ajtót a már alvó Bereczky Albertre, s azt kiabálták, hogy az AVO jött érte. Amikor Bereczky ajtót nyitott, ránevettek, s mondták, hogy ez csak vicc volt. Mint ha ez annak idején tréfás történet lett volna! Hiszen akkoriban tényleg sokakat vitt el az AVO.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Hasonló anyagaink

Az új teremtés / Die Neue Schöpfung

A 97 éves Jürgen Moltmann világhírű teológussal készített interjút – a vele évtizedek óta kapcsolatban álló – dr. Békefy Lajos PhD református teológus, szociáletika-kutató, folyóiratunk állandó szerzője. A beszélgetés a Confessio 2023/...

A jó kormányzás egyházi ismérvei

Diligite Justitiam Qui Judicatis Terram / Szeressétek az igazságot, akik a Földön ítélkeztek” (Dante: Isten színjáték. Paradicsom,  XVIII. ének) A sienai Palazzo Pubblico őrzi máig a...