Gondolkodó hitre segítés feladata a lelkigondozásban

Református örökségünk poimenikai jelentősége

Egy nagyon rövid és lényegre törő megfogalmazást találunk az Efezusiakhoz írt levélben arról, hogy mi az egyház rendeltetése a világban. Az egyház akkor tölti be hűen küldetését a világban, ha minden tevékenységét az „igazsághoz ragaszkodva (…) szeretetben” (Ef 4,15) viszi véghez. Gondoskodó szeretettel kell eljárnia mind a belső, mind a külső kapcsolataiban, miközben Isten igazságát kell képviselnie és felkínálnia az embereknek. Ez a kettős-egy feladat elidegeníthetetlenül hozzátartozik az egyház létéhez és szolgálatához. Mindkettőnek egyidejűleg, azonos hangsúllyal és egymással szoros kapcsolatban kell megjelennie minden életmegnyilvánulásában.[1] Az egyik legnagyobb veszély, ami az egyházra leselkedik, éppen az, hogy egymástól elkülönítve látja el e két feladatot. Az igazság képviselete szeretet nélkül ugyanis elkerülhetetlenül sértő, fölényesen kioktató, vagy diktatórikus formákat ölt és rombolóvá válik, fordított helyzetben pedig, a szeretet az igazság elhallgatása mellett könnyelműséghez, elvtelenséghez, sőt anarchiához vezet. Megfigyelhető, hogy a protestantizmus története során korszakonként váltakozva egyszer a tiszta igazság megalkuvás nélküli, fegyelmezett képviselete, máskor meg a gondoskodó szeretet kinyilvánítása került az előtérbe. Az egyoldalúságnak többnyire súlyos következményei voltak. Egyfelől türelmetlenség, kirekesztések, szakadások származtak belőle (lásd a protestáns ortodoxia korát a 17. században), másfelől identitásbizonytalansággal, vagy identitásvesztéssel járt (lásd a teológiai liberalizmus időszakát a 19. század végén). Ha azonban az egyes korszakokat gondosabban szemügyre vesszük, azt találjuk, hogy az egyház rendeltetésének egy adott időszakban elhanyagolt aspektusa is jelen volt a közegyház és a gyülekezetek szolgálatában, de egy-egy tevékenységi kör területére korlátozódott. A prédikáció kizárólagos feladata lett az igazság hirdetése, míg a lelkigondozás az elfogadó szeretet képviseletét látta el. Minél határozottabb volt a feladatmegosztás, idővel annál erőteljesebb hiányérzet jelentkezett a szolgálati ágakkal kapcsolatban, majd megfogalmazódott az igény arra, hogy a prédikáció is hordozzon lelkigondozói elemeket, sugározzon szeretetet az igehallgatók irányában, a lelkigondozás pedig tartalmazzon iránymutatást, a megértés és a bátorítás mellett egyértelműen igazítson útba. Az igény jogos, hiszen – mint mondtuk – az egyház minden tevékenységének el kell látnia úgy az igazság képviseletének, mint a szeretet megtapasztaltatásának feladatát. Aktivitása csak ebben az esetben nevezhető keresztyéninek, és csak ekkor nevezhető a „Krisztus teste” életmegnyilvánulásának.

A pasztoráció utóbbi száz éves története világosan mutatja, hogy a lelkigondozói munkában a fenti kritérium alig-alig érvényesült. A 20. század közepe táján az ún. kérügmatikus lelkigondozás a fő hangsúlyt az Isten Igéjének továbbadására helyezte. A lelkigondozásnak – úgymond – az a sajátossága a gyülekezeti prédikációval szemben, hogy az Ige igazságát „az egyén életére nézve tárja fel, s ezt személyes beszélgetés keretében teszi”.[2] E szemlélet szerint itt az igehirdetés sajátos esetéről van szó, amelyben az Isten Igéje „szemtől szemben” „adott élethelyzetre nézve” hirdettetik.[3] A lelkigondozásban természetesen a szenvedő „emberi lélek gondozása” is folyik,[4] de az élet nehézségeiben, a lelki válságokban való segítés a hitben történő segítségnyújtás következményeként, nem pedig önálló feladatként jelenik meg.[5]

[1] Vö. Schnackenburg, Rudolf: Der Brief an die Epheser, Zürich – Einsiedeln – Köln, Benziger Verlag; Neukirchen-Vluyn, Neukirchener Verlag, 1982, 191.

[2] Thruneysen, Eduard: Die Lehre von der Seelsorge, München, Kaiser, 1948, 9.

[3] Thurneysen, Eduard: Seelsorge im Vollzug, Zürich, EVZ-Verlag, 1968, 24., 26.

[4] Thurneysen: Die Lehre von der Seelsorge, 45.

[5] Jól kifejezi ezt a szemléletet Helmut Tacke könyvének a címe is: Glaubenshilfe als Lebenshilfe, Neukirchen-Vluyn, Neukirchener, 1979.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hasonló anyagaink

Az új teremtés / Die Neue Schöpfung

A 97 éves Jürgen Moltmann világhírű teológussal készített interjút – a vele évtizedek óta kapcsolatban álló – dr. Békefy Lajos PhD református teológus, szociáletika-kutató, folyóiratunk állandó szerzője. A beszélgetés a Confessio 2023/...

A jó kormányzás egyházi ismérvei

Diligite Justitiam Qui Judicatis Terram / Szeressétek az igazságot, akik a Földön ítélkeztek” (Dante: Isten színjáték. Paradicsom,  XVIII. ének) A sienai Palazzo Pubblico őrzi máig a...