Jazz a Bibliamúzeumban

Kurt Weil, Harold Arlen, George Gershwin és Louis Armstrong dalait játszotta a Bartha Mátyás Trio meghívott vendégével, Papp Mátyással a Bibliamúzeum „Kezeink munkáját tedd maradandóvá” című kiállításának megnyitóján. A zenekar az 1920-as, 1930-as évek zenéjéből válogatott, reflektálva a kiállításra, mely a 20. század első felének egyik jelentős műgyűjtője, Radnai Béla gyűjteményéből mutat be kvalitásos alkotásokat. Bár Bartha és Papp a kiállítótérben, a műtárgyak között is játszott, a teljes zenekar a Bibliamúzeum új terében lépett fel. A terem az állandó kiállítás mellett található, mely a jövőben kiállítások rendezésére, az azokhoz kapcsolódó kísérőprogramok, konferenciák, könyvbemutatók, koncertek megtartására lesz alkalmas, illetve múzeumpedagógiai foglalkozások helyszínéül szolgál. Bartha Mátyás és Hofecker Mátyás nem először gazdagította játékával a Bibliamúzeum rendezvényét, visszajáró vendége az intézménynek.

A trió – amelynek tagjai Bartha Mátyás - zongora, Hofecker Mátyás - nagybőgő, Oleg Markov - dob –repertoárjában elsősorban a jazz aranykorát megidéző átiratok, illetve saját hangszerelésben létrehozott dalok szerepelnek. A zenekar hangzására a legnagyobb hatást az 1950-es, 1960-as évek amerikai zenekarai gyakorolták, úgymint a Hank Jones Trio, a Bud Powell Trio, az Oscar Peterson Trio, az Art Blakey and the Jazz Messengers, továbbá a Cannonball Adderley Quintet, de rendszeresen játsszák Duke Ellington, George Gershwin és Cole Porter híres szerzeményeit is. Mindezeken túl a zenekarvezető, zongorista Bartha Mátyás saját kompozíciói is megtalálhatók a trió műsorában, olykor pedig protestáns dallamok is felcsendülnek a jazz-sztenderdek mellett. Ily módon nem csak a jazzkedvelők számára nyújt izgalmas élményt a zenekar játéka.

A Bibliamúzeumban adott koncerten elhangzott dalok:

Be Careful It’s My Heart (Irving Berlin)
It’s Alright With Me/ (Cole Porter)
Isn’t This A Lovely Day (Irving Berlin)
The Man I Love (George Gershwin)
Tedd Ide Tedd Oda (Orlay Jenő)
As Long As I Live (Harold Arlen)
Stardust (Hoagy Carmichael)
Mack The Knife (Kurt Weil)
Cornet Chop Suey (Louis Armstrong)

A Bartha Trió tagjai egyéb jazzformációkban is játszanak, melyek legismertebbike a Papp és Bartha által 2016-ban alapított The Coquette Jazz Band.


The Coquette Jazz Band. Fotó: Lucija Nowak

A zenekar tagjai bécsi, illetve grazi lakhelyű fiatal zenészek. A csapat mind a hét tagja arra törekszik, hogy újraélessze, ezzel együtt pedig megismertesse, megszerettesse közönségével a jazz aranykorszakának hangzásvilágát. Repertoárra vették az 1920-as, 1930-as, 1940-es évek swingzenéjét, mely a kor talán legszínesebb könnyűzenei műfaja. Az 1920-as évek gramofonos hangzása, az 1930-as évek swingtánc lüktetése és az 1940-es évek dixieland „revival” hangzása vált a zenekar fő profiljává. A formáció az elmúlt évek neves jazzfesztiváljainak elismert meghívottja.


Bartha Mátyás Trio. Fotó: Gayer Mátyás

[[paginate]]

Az együttes tagjai:  Elina Viluma - ének, Hofecker Dániel - trombita, Milosh Milojevic - szaxofon, Papp Mátyás - harsona, Bartha Mátyás - zongora, Hofecker Mátyás - bőgő, Oleg Markov - dob.

Bartha Mátyás

Nyolcéves korában kezdett el zongorán tanulni szülővárosában, Szentendrén. Tanulmányait a Grazi Egyetemen Olaf Polziehnnel folytatta. Olyan zenészekkel nyílt lehetősége együtt dolgozni, mint Stjepko Gut, Michael Abene, Dena DeRose és Renato Chicco. Tanulmányait követően New Yorkban töltött néhány hónapot, ahol Rossano Sportiello, Michael Kanan, Ray Gallon és Steve Ash jazz-zenészekkel játszott együtt, utóbbi később mentorává vált.

Mint fiatal tehetséget kétszer is beválogatták a nemzetközi Generations jazzfesztivál fellépői közé, ahol David Hazeltinenel, Louis Hayesszel, Peter Washingtonnal, Mark Turnerrel és Alex Sipiaginnel játszott együtt. Napjainkban jelentős szereplője a bécsi jazzéletnek. Zenésztársai Martin Breinschmidt, Mario Gonzi, Joris Dudli, Thomas Kugi és Bernhard Wiesinger. 2015-ben albumot adott ki Daniel Cacija horvát jazzénekessel, akivel a Smalls Jazz Club NYC, Jamboree Barcelona, Bratislava Jazz Days, és a Frankfurt Jazzkeller helyszínein turnézott.

Bartha 2012-ban alapította meg trióját Oleg Markovval és Hofecker Mátyással, akikkel rendszeresen játszik Grazban a Royal Garden Jazz Clubban, a klagenfurti Kammerlichtspielhausban és a Budapest Jazz Klubban. 24 éves kora óta asszisztensként tanít improvizációt a Grazi Egyetemen.

Hofecker Mátyás

2010-ben a középiskola befejezését követően sikeresen felvételizett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazztanszékére, ahol Csuhaj-Barna Tibor növendékeként tanult nagybőgőzni. 2012-ben ösztöndíj keretében fél évet töltött a Kunstuniversität Graz jazztanszékén, ahol Wayne Darling oktatta. 2013 júniusában diplomázott a budapesti Zeneakadémián, majd 2014-ben felvételt nyert a Konservatorium Wien Privatuniversität mesterképzésére. A legnagyobb hatást Ray Brown, Sam Jones és Paul Chambers gyakorolta játékára.

Aktív résztvevője a grazi és a budapesti jazzéletnek. Olyan zenekarok tagja, mint a Bartha Mátyás trio, az Anush Apoyan Quartet, a Gayer Mátyás trio, az Oleg Markov Quintet, a Ludányi Tamás Quartet, valamint rendszeresen zenél együtt Molnár Sándorral, Juhász Mártonnal és Tálas Áronnal. Volt alkalma többek között Stjepko Gut-tal, Elek Istvánnal, Borbély Mihállyal, Binder Károllyal, Szakcsi Lakatos Róberttel, Kőszegi Imrével, Hodek Dáviddal, Berki Tamással is zenélni.


                                                                                                             Fotó: Füle Tamás

[[paginate]]

Oleg Markov

A dobos és zeneszerző a kijevi Music Glieren, majd Grazban a KUG Egyetemen végezte tanulmányait. Grazban töltött évei alatt jeles zenei versenyeket nyert, miközben olyan zenészekkel dolgozott együtt, mint Stjepko Gut, Jim Rotondi, Dena De Rose, Robert Bargad, Renato Chicco, Don Menza, Luis Bonilla, Kevin Mahogany és Bobby Shew. Markov jelenleg Grazban él, és világszerte koncertezik.

Kijevi évei alatt tagja volt a Kiev Big Bandnek, és egyéb Combo zenekaroknak, melyekben Curtis Fullerrel, Frank Lacyvel, James Spauldinggal, Larry Willissel, Gregory Porterrel, Alex Sipiaginnel, Essiet Essiettel és Don Friedmannal játszott.

Papp Mátyás

A harsonás gyakran vendége a Bartha Trionak, aki olyan jelentős európai és amerikai művészekkel játszott együtt, mint a The New York Voices, Rhoda Scott, Jim Rotondi, Evan Arntzen, Herbert Christ, Tommy Vig és Ray Anderson. Papp hatéves korában kezdte zenei tanulmányait Kecskeméten, majd a grazi egyetemen Ed Neumeisternél folytatta képzését. Ott együtt dolgozhatott Stjepko Guttal, Ed Neumeisterrel, Michael Abenenel, Renato Chiccoval és Sigi Feigllel.

Napjainkban a Grazi Művészeti Egyetem hallgatója. Többször játszott a Modern Art Orchestrával és a Budapest Jazz Orchestrával. Turnézott és koncertezett a Bohém Ragtime Jazz Banddel és a Hot Jazz Banddel is. 2017 óta tagja a Jazz Orchester Steinmark zenekarnak.


                                                                                                                                       Fotó: Füle Tamás

A Bartha Trio az alábbi időpontokban és helyszíneken játszik:

− június 29-én Szentendrén a református templomkertben,
− június 30-án a Budapest Jazz Club ban (BJC),
− július 13-án a Siófoki New Orleans Jazz Fesztiválon a The Coquette Jazz Band,
− augusztus 3-5-ig pedig a Jazzfőváros Kecskemét fesztiválon.

Timár Gabriella Ulla

Hasonló anyagaink

Hadd menjek, Istenem

Temetési ének-e a 19. századi angol unitárius költőnő F. S. Adams éneke? Van-e köze az éneknek a süllyedő Titanic-hoz? Miért szokás hangsúlyozni, hogy játszotta a zenekar, vagy a hajó utasai énekelték, mikor a minden rekord megdöntésére törő luxus...