A Sztálingrádi Madonna

2001. szeptember 11-én az Amerikai Egyesült Államokban, New Yorkban egy megtervezett és végrehajtott terrormerénylet következtében a Kereskedelmi Világközpont (World Trade Center) ikertornyai összeomlottak, megsérült a Pentagon épülete, több ezer ember vesztette életét. Az USA válaszlépésként, önállóan − 2001-ben − egy hadműveletet indított, Tartós Szabadság (Operation Enduring Freedom) néven, a merényletet megtervező, végrehajtó Talibán rendszer ellen.

Az ideiglenes afgán kormány az ország stabilizálására az ENSZ segítségét kérte. Az ENSZ Biztonsági tanácsa az 1383/2001-es döntése értelmében létrehozta a Nemzetközi Biztonsági és Segítő Erőket (ISAF, International Security Assistance Forces). 2002-ben Magyarország, a Parlament döntése által Egészségügyi Kontingenst irányított Afganisztánba, a Nemzetközi Biztonsági és Segítő Erők részeként. 2003. március 8-án, az első magyar Egészségügyi Kontingens tagjaként érkezetem Afganisztánba, Kabulba.

Kiképzés a 21. Kórházi Regimentnél, Rennerod, Németország

Hazánk az afganisztáni felkészüléshez akkor még kiképzési tapasztalatokkal nem rendelkezett, ezért a német partner segítségét – Bundeswehr − kérte. Az első felkészülő csoport 2002 telén érkezett Németországba, a kiképzés helyére Rennerodba, a 21. Kórházi Regiment kiképző alakulatához. A kiképzés csendesen, partneri körülmények között történt. A záró banketten, azonban történt egy érdekes, számomra máig is kissé misztikus pillanat. A kiképző vendéglátóink egy gyönyörű medaliont ajándékoztak nekünk, a kiképzett magyar egészségügyi csoportnak.

[[ paginate ]]

Sztálingrádi Madonna medál

A medál, tűzzománc technikával készült, bőr alapra rögzítették, amelynek perforált felső részét a zubbony gombjára lehet rögzíteni. Három részre osztott. Az alsó részén, kék alapon egy aranyszínű kereszt látható. Baloldalon, fekete alapon kör alakú babérkoszorút s egy rúdra kúszó kígyót ábrázol. A jobb oldalon a gyermekét oltalmazó Madonna-ábrázolás van. Lényegét akkor nem értettem meg teljes egészében, az elmúlt évtizedben azonban több izgalmas tényt tártam fel. A feltárt tények több történelmi ellentmondást világítottak meg, és az emberi humanizmus határokon, nemzeteken és az időn is túlmutató időtlenségét tárta fel számomra. Miért kaptam én és a társaim ezt a medált, és kinek a gondolatait hordozhatta? − foglalkoztatott a gondolat.

Leningrádi Madonna

A történelmi matematika, a számmisztika jutott először eszembe. 2002-ben kaptam a német kiképzés zárásaként a medált, de mikor született a gondolat, az ihlet és ki a szerző. Számomra megdöbbentő és nagyon megindító adatokra és tényekre leltem. A történet pontosan 60 évvel nyúlik vissza a történelembe.

1942. Sztálingrád (ma Volgográd). Fogcsikorgató hideg, orosz tél. Zajlik a sztálingrádi csata. Karácsony estén egy bunker védelmében német katonák jönnek össze. Próbálnak a lehetetlen helyzetben úrrá lenni a helyzeten, helyzetükön. Egy német orvos, dr. Kurt Reuber hadnagy térképet fogott a kezébe, megállt és megfordította. Egy szén vagy egy üszkös fadarabbal rajzolni kezdett. Tehetsége, kulturáltsága és kézügyessége abban a reménytelen helyzetben alkotásra késztette. Szűz Máriát rajzolta meg, aki kendőbe burkolózva kezében Jézust tarja. Reuber protestáns lelkész is volt. A kép jobb oldalára „Licht, Leben, Liebe” („Fény, Élet, Szeretet”), János evangéliumából idézve, a kép bal oldalára a „Weihnachten im Kessel 1942” („karácsonyi körletben 1942”) mondatokat rajzolta fel. A gyermeket magához húzza, arcuk, összeér. Dr. Kurt Reuber kirögzítette a művet a bunker falára társai ünneplése közepette. Ezt a keresztyéni odaadás pillanataként említette, melyben osztozott minden társa.

[[ paginate ]]

Dr. Kurt Reuber gondolatai

„Sokáig gondolkodtam, mit rajzoljak, és végül egy Madonna, vagyis anya és gyermek mellett döntöttem. A fagyos földbe vájt lyukat műteremmé változtattam. A hely túl kicsi, hogy jól lássam a képet, ezért egy zsámolyra másztam, hogy felülről nézhessem. Az egészet többször is összedöntik, a ceruzáim a sárba tűnnek. Nem tudom mire tenni a képet, csak egy házilag készült, egyenetlen asztallapra, ami éppen csak befér. Nincsenek meg a megfelelő anyagok, így papírnak egy orosz térképet használok. De le se tudom írni, mennyire belemerültem a madonnám megrajzolásába, és milyen sokat jelent nekem.” „A kép így néz ki: az anya és a gyermek feje egymás felé hajolnak és mindkettőjüket beborítja egy nagy köpeny. A szándék szerint ez a 'biztonságot', az 'anyai szeretetet' szimbolizálja. Emlékeztem Szent János szavaira: fény, élet és szeretet. Mi többet adhatnék hozzá? Ezt a három dolgot akartam sugallni az anya és gyermek ismerős képével és az általuk képviselt biztonságot. Elmentem a bunkerekbe, elvittem a képet és beszélgettem az emberekkel. Ahogy ott ültek! Mintha a drága otthonukban lennének, az anyjukkal, szabadságon. Amikor az ősi szokás szerint megnyitottam a karácsonyi ajtót, a bunkerünk deszkaajtaját, a bajtársak csak álltak ott, elbűvölten és túl meghatottan, hogy megszólaljanak az agyagfalon lévő kép előtt… Az egész ünneplés a kép hatása alatt zajlott és elgondolkodva olvasgatták a szavakat: fény, élet, szeretet… Parancsnok, vagy egyszerű katona számára egyaránt a kép mindig a külső és a belső szemlélődés tárgya volt”

Ki volt dr. Kurt Reuber orvos hadnagy?

1906. május 26-án született Kasselban. Német orvos, protestáns lelkész és képzőművész. Tanult Tübingenben és Marburgban, 1930-ban fejezte be teológiai tanulmányait, ekkor készítette első olajfestményét is. 1933-ban doktorált teológiából és ugyanebben az évben orvosdoktori diplomát is szerzett. 1939-ben behívót kapott a német fegyveres erőkhöz, 1942-ben Sztálingrádba vezénylik, ahol csapat orvosi teendőket lát el. Egész életének filozófiai fonalát jelentette, hogy fiatalon barátság fűzte Albert Schweitzerhez. 1944. január 20-án, orosz fogságban, tífuszban halt meg Jelabuga nevű településen (ma Tatarstan), a Sztálingrádtól kb. 1000 km-re található fogolytáborban. A Madonnát a Wermacht 16. páncélos zászlóalj parancsnoka menekítette ki az ostromgyűrűből, az utolsó repülőgéppel szállította el, amely a hadifoglyok Madonnája lett. A Sztálingrádi Madonnát és Dr. Kurt Reuber leveleit átadták a családjának. A család a későbbiekben a képet a berlini Kaiser Wilhelm-emléktemplomnak adományozta 1983-ban. Állandó kiállításon látható a Sztálingrádi Madonna a háború, aggasztó emlékeit idézi fel.

[[ paginate ]]

A sztálingrádi csata magyar vonatkozása

A német légierő (Luftwaffe) Sztálingrádot gyújtóbombákkal rombolta. A bombázások alatt 50 ezer ember sebesült meg, 40 ezren meghaltak. Sztálingrádban, a vasútállomással szemben volt egy híres szoborcsoport (ma is áll). 1930-ban Romuald Jodko szovjet szobrász készítette. A szoborcsoport körbetáncoló gyermekeket ábrázol, akik vidámak, fogják egymás kezét. Furcsamód egy nagytestű krokodilt táncolnak körbe. A tűzvész, a bombázások dacára a szoborcsoport szinte sérülés nélkül átvészelte a háborús borzalmakat. A gyermeki tisztaság és az elpusztíthatatlanság szimbólumaként „hirdetve az életben maradtak reményét”. Magyar vonatkozású tett, hogy 1943-ban Robert Capa magyar származású világhírű fotós örökített meg az épen maradt szökőkutat és a kép bejárta az egész világot.

Számomra rendkívül megindító, felfoghatatlan, hogy ahol a kiképzést kaptam, ugyanott dolgozott dr. Kurt Reuber orvos hadnagy kollegám. A Sztálingrádi Madonna története az emberi humanizmus még teljesen fel nem tárt területe, melyből személyesen is kaphattam erőt.

Pellek Sándor

Hasonló anyagaink

Egy palota, nemcsak a játék szerelmeseinek

Az idő rejtélyes egy figura. Nincs jelen a táblán, mégis élet-halál ura. A kijelentésből tudjuk, hogy mindennek rendelt ideje van. Talán a Sakkpalotán keresztül a szellemi örökségem egy lényeges mozzanata önmagára ismer - Szalay László Pál Polgár ...

Taoista kereszténység

A nyugati kereszténységnek van mit megfontolnia ebből az ősi kínai gondolkodásból kinőtt immanens, világközeli, ám egyszersmind evangélium-közeli teológiából- Miklóssy Endre tanulmánya.