Dietrich Bonhoeffer: Etika

Kolozsvár, Exit Kiadó, 2015. 328 oldal, magyarra fordította: Visky S. Béla.

Eredeti mű: Dietrich Bonhoeffer: Ethik. Zusammengestellt und herausgegeben von Eberhard Bethge.CHR. Kaiser Verlag, München 1953. Zweite Auflage

A Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Karán 2015. november 30. és december 2. között az Erasmus vendégtanári program keretében a Kolozsvári Protestáns Teológiai Intézet Rendszeres Teológiai Tanszék adjunktusával, Dr. Visky S. Bélával, valamint a KRE-HTK doktoranduszainak és hallgatóinak körében, együtt tanulmányoztuk Dietrich Bonhoeffer Etikáját, mely az idei év áprilisától magyarul is olvasható. Az olvasók segítségére lehet, hogy a magyar kiadás, a holland Wilken Veen és Gerard C. den Hartog bevezető tanulmányait és magyarázatait is tartalmazza. Dietrich Bonhoeffer, XX. századi német lelkipásztor, etikai teológus, hitvalló és ellenálló, korának aktuális világi problémáira kereste a válaszokat egy keresztény etika körvonalazásának megkísérlésével. Tervezett könyve végül nem született meg a II. világháború közeledte, valamint a Hitvalló Egyház lelkipásztorképzése miatt, azonban a mű előkészítő jegyzeteinek egy része fennmaradt a számunkra, melyet Eberhard Bethge könyvbe szerkesztve 1949-ben „Etika” cím alatt jelentetett meg.

Mit szabad és mit nem? Mi a helyes és helytelen? Mi a jó és rossz? A szándék- vagy a következmény etikát kövessük? - Bonhoeffer szerint ezek a kérdések már eleve sikertelen gondolatkísérletek, mivel alapjában véve az emberre összpontosítanak. „Krisztus nélkül beszélni a valóságról merő absztrakció”(46) - írja a szerző. A keresztény etika első helyénvaló kérdése az, hogy „Mi az Isten akarata?” - mellyel átkerül a fókusz az emberről az Istenre. Mindez alázattal és bizalommal, a „teljes belső átalakulás, [és] az elme »megújulása« révén” (197), Jézus Krisztus által lehetséges. Mivel nem létezik két ugyanolyan eset, képtelenség minden életkörülményt szabálykönyvbe foglalni. A lényeg, hogy Istennel közösségben éljünk. (196)

Következésképpen az etikai elméletek hibás kérdést tesznek fel, mivel a bukott világból indulnak ki. A jó és a gonosz tudása mögött az Istentől való elszakadás rejtőzik. Az „Isten szeretete és a világ meghasonlása” c. fejezetben, a hagyományos felfogáshoz képest új nézőpontot azonosíthatunk. „A keresztény etika első feladata az, hogy [...] az ismeretet [a jó és rossz tudását] megsemmisítse.” (182) Ezt Bonhoeffer azzal magyarázza, hogy eredetileg nem volt az ember feladata, hogy ítélkezzen a jó és rossz felől. A bűnbeesés előtt az első emberek Istentől függő lények voltak. “Míg az ember Isten képmásaként teljesen az Istenben való eredetéből élt, addig az Istennel egyenlővé lett ember megfeledkezett eredetéről, és saját teremtőjévé és bírájává tette önmagát.” (182) Nevezetesen a jó és rossz tudása egyben az előtte rendelkezésre álló istenismeret elvesztését jelentette. (183)

  • 1
  • 2

Hasonló anyagaink

Gulliver Liliputban

Geréb Zsolt: Teológiai tanulmányok, prédikációk, könyvismertetések 2016–2021