Zsirai László
Hűséggel mért időben
Válogatott és új versei
Hungarovox Kiadó, 2020
Ez az életmű arról (is) szól, hogy lehet úgy is istenes lírát alkotni, hogy nem minden pillanatban szól Istenről, Jézusról és a hitről. Ám minden sorát áthatja a teremtett világ csodálata. A válogatott kötet élén álló mottó is ennek a jegyében keletkezett: „Gyűlölni nem születtem én, szeretni csak” (Szophoklész). S erre rímek az Értékbecslés záró strófája: „…Szilárd hitednek / sorsa más: / teljes életed / vallomás.” Igen, Zsirai László eddigi lírai életműve ilyen tiszta vallomás a „hűséggel mért időben”.
A Kányádi Sándornak ajánlott vers, a Gondviselés már címével is ezt jelzi, s egyben adózik a Valaki jár a fák hegyén költőjének. A Hisz jót sugall pedig ezt küldi az olvasónak: „…néma falak közt hallgat a csend, / nyugodt álmaiddal Isten üzent…” S ez a csend, ez a meghittség járja át a versek többségének egészét. A kezdeti próbálkozásoktól kezdve napjainkig. Pécsi Györgyi ajánló szövege szerint: „A hétköznapi élet költője Zsirai László: méretarányosan emberléptékű, tehát élhető, szerethető világot közvetít”. Ez így van, de tegyük hozzá, hogy a költő túl is lép a hétköznapiságon, miközben hirdeti a szeretetközpontúságot és az erőszakmentességet, mint a nagyon fontos keresztyén értékeket. Vallja, hogy „Hiába háborognak nappal kőtengerek, / nem tehetnek kárt a szeretetben…” (Álmokkal bélelt).
[[paginate]]
Tüskés Tibor szerint „tiszta fényű ragyogás” jellemzi ezt a versvilágot. S a formai gazdagság, hiszen a négysorosok, a rendkívül tömör szerkezetek épp úgy jelen vannak, mint a nagy ívű költemények. Ihletforrása is sokrétű. Sopron, a szülőhely épp úgy, mint sorsának számos pillanata. Az ifjúkori útkeresés, a kamaszkori emlékek sokasága a korai pályaszakasz vissza-visszatérő elemei. Fontos nála az emlékezés, az ezzel összefüggő hűség ábrázolása. Hangja már idejekorán érettnek mondható, erőltetettségnek nyoma sincs, látszólag könnyedén születnek tollán a verssorok. Mindeközben ellenáll a divatoknak, és konokul járja saját szellemi útját. Nem tartozik a nagy megújítók közé, de erősíti a számára rokonszenves társak hangját.
A már említett négysorosok külön ciklusban is helyet kapnak. Apró képeivel, villanásaival. Rögzíti a sebek és fájdalmak erejét, színei melankolikusak. Egy híres négysoros költőjére így reagál: „Kifulladt cigarettafüstje, / aranykeretbenfej-ezüstje. / Lendülete már, mint a szikla, / örökös jóságba taszítva” (Pilinszky emlékére). Van is jeles elődjéhez köze, világképük rokonságot mutat egymással. Ugyanakkor más hatásokat is fölfedezhetünk Zsirainál: Fodor Andrásét, Ladányi Mihályét, Kormos Istvánét vagy Váci Mihályét. Mind-mind egymástól különböző alkat volt. Vácira például tájlírája emlékeztet. Érdekes kivételt jelent az ipari táj megjelenítése a Tandori Dezsőnek ajánlott Fehérvárcsurgói anzikszban. „…Fehérhomok, / verébnyomok, / napfényben érő / dallamok…” Ipari tájról szólnak egy másik nagy előd, József Attila bizonyos versei, itt pedig az Idill világa mintha az ő útját jelezné: „Vágyakkal vasalt türelemmel / viselem hiányok halmazát…” S aztán elérkezik a „felépült csendhez” és „fénylabdázó csinos csillagokhoz”. A vágyakhoz, a távlatokhoz. Másutt így fogalmazza meg szerepét: „…Mert mi a költő? / Szerény rigófütty / az öntelt verebek kórusában, / gyógyító sugár a vers / a világ beteg lelkének húsában” (Hitvallás). Visszafogottság és önismeret – ez is eszünkbe jut eme sorok olvasása közben.
Számára a múlandóság ellenére a remény nem halandó. De hát hogy is lehetne ez másképp a hívő költő esetében? Persze ennek jegyében azért nem minden mű telitalálat, a Két mondat című négysoros szövege túl egyszerűsített: „Bántó késeket élesít / a kígyó gyűlölet. / Fenyőágakat ékesít / a boldogító szeretet”.
Feltűnő, hogy mennyire kedveli az alliterációt, és gyakran él vele. Néhány példa: „Lankadatlanul lobogó láng lohol…” (Tét), „Szelíd szavakkal szóljatok…” (Szelíd szavakkal), „…a borongó Bakony / balladáival ballagok / tova…” (Mennék, maradnék), stb. És számos példát idézhetnénk még. Kétségtelen, hogy tetszetős játék ez, bár nem minden esetben szolgálja a mondandót.
[[paginate]]
Alapjaiban azonban színes, elemekben gazdag ez a költészet. Valóban jellemzi a szelídség, a visszafogottság. Akkor is, amikor a hazaszeretetről szól eképpen: „…Mégsem mennék. Maradnék. / Szívedben albérlőként laknék / hazám”. Ám mindig tágabb értelmű is a vonzódása, s ezzel is összefügghet, hogy egyik fő motívuma a Nap. Érdekes, hogy ezek a vonzódások oldják a kétségkívül nála is meglevő magány nyomasztó hatását. Az 56 éve elején a „Nap rejtőző sugarát” látjuk, aztán szó esik arról, hogy „ólomidők jönnek”, és így érkezünk el az „ugyanaz a Nap süt”-féle közlésig. A változás és a változatlanság közti feszültség is érzékelhető itt.
És találunk nála részösszegzéseket is, hiszen a „boldog vagyok, mert tiszta maradt / a kezem, a lelkem, az elmém” megvallása a Számvetésben ennek számít. Persze rögtön föltolul bennünk a kérdés: totális értelemben lehet-e ilyen a bűnös ember? Hiszen éppen a keresztyénség tanítása szerint egyikünk se bűntelen. Valószínűleg az ilyesfajta költői vallomás úgy értelmezhető, hogy a hívő emberben a szándék mindenképpen megvan a tisztának maradásra.
Ideje érik címmel a kötet végén olvashatjuk Zsirai László új verseit. Az élen egy remek négysoros: „Mama már más mesében él, / álmát őrzik a csillagok – / szeretetéből létezem, / mit örökségül rám hagyott” (Örökség). Dal ez, a legjobb változatból, miként másutt is műveli költőnk ezt a műfajt. Amúgy alapvetően a jól bevált költői utat járja tovább, tudatos életműépítéssel. Változatlanul a szeretetközpontúsággal a szellemi-lelki háttérben. Időtlen szeretete már címében is a végtelenségét sugallja. Másutt érinti a hiányát is, pl. a be nem teljesült szerelemmel kapcsolatban. Helyenként a korábbiaknál szenvedélyesebben szól, s az érzelmek is intenzívebbek. A Confessioban 2017-ben közölt versében, az Utolsó üdvözletben T. Ágoston Lászlótól búcsúzik méltósággal.
Érinti korunk visszásságait is, s ekkor keserű a hangja. „…És Rodolfóznak a tárt ajtók mögött / a pénzzsonglőrök s a kamatördögök…” (Küldetés), s a költő ebben a világban bizony idegenül mozog. Így, együtt hiteles az összkép, amit a Hűséggel mért időben fölmutat.
Bakonyi István