Bérenc gazfickók és toborzott csirkefogók

350 éve égették meg Száki János református lelkipásztort[1]

 

A kép forrása Földváry László: Száki János ekeli predikátor háromszoros megkínzatása és megégettetése Komáromban. 1672. szeptember 1.[2]

Vannak olyan események, amelyeket nehezen tudunk megérteni, megmagyarázni, és a legtöbb esetben azt gondoljuk, hogy meg sem történtek. Ezek általában azok a legendaszerű történések, amelyeket nem tudunk beilleszteni az események sorába, és amelyekről azt gondoljuk, hogy már-már meseszerűek. Száki János megégetésének a története tipikusan ilyen. Annyira brutális, hogy az még a korszak egyébként kegyetlen valóságába sem illik bele. Azt ugyanis fel tudjuk sorolni, hogy mennyi minden megpróbáltatás érte református lelkészeinket ebben a korban. Ismerjük azoknak a sorsát, akiket megvertek, vagy a településről, ahol szolgáltak, elűztek. Megtörtént ez akár várandós házastárssal, néhány hetes csecsemővel együtt is, akár a leghidegebb télben is. Ismerjük a gályarabok sorsát, akiknek a legnehezebb körülményekkel kellett megküzdeni, és sokan meg is haltak a megpróbáltatásokban. Mindezek a történések azonban az iszonyatos szenvedések ellenére sem hasonlíthatóak Száki János esetéhez, az ő szenvedéseihez.

[[paginate]]

Ráadásul az eseményt csupán néhány korabeli forrásból ismerjük. Kocsi Csergő Bálint[3] és Otrokócsi Fóris Ferenc gályarab prédikátorok, valamint Heidegger zürichi teológiai tanár[4] jegyezték fel az esetet, valamint egy korabeli rajz mutatja be a megégetés eseményeit.[5] Rajtuk kívül pedig Debreceni Ember Pál[6] írásában találkozunk Száki János megkínzásával. A későbbi korokban pedig azok a szerzők, akik megemlékeztek minderről, például Thúry Etele,[7] vagy Kúr Géza,[8] csupán ezeket a forrásokat tudták használni. Levéltárainkban, Komáromban és Pápán nincsen további adat, jegyzőkönyveink nem maradtak fenn, a levélrészletek, amiket ismerünk, nem mutatják be ezeket az eseményeket. Arra nézve kutatásokat még senki sem folytatott, hogy vajon a római katolikus levéltárakban, kézirattárakban található-e bármilyen feljegyzés Száki János megégetésével kapcsolatban.[9]

Az esemény utóéletébe a már említett írókon kívül beletartoznak azok, akik tudományos igényességgel közelítették meg a témát,[10] azok, akik röviden megemlítették az eseményt, akár regényes formában[11], akár ismeretterjesztés céljából,[12] és azok is, akik csupán a tényről számoltak be.[13] 

[[paginate]]

Ide tartoznak azok az említések is, akik a mártír lelkipásztor édesapja, Szenci Száki János kapcsán emlékeznek meg a megégetésről.[14] Jelenleg tehát csak azokat a forrásokat tudjuk használni, amelyek már ismertek lehetnek az egyháztörténettel foglalkozók számára.

Ami miatt azonban az esetet mégis fontos újra és újra feleleveníteni, az az a tény, hogy még a legszűkebb kör sem ismeri pontosan, hogy mi történt 1672. szeptember 1-jén. Teológus koromban én sem találkoztam az egyháztörténetnek ezzel a részletével, csak akkor került elém, amikor a Dunántúli Református Egyházkerület történetét feldolgoztam.[15] Azóta tudatosan törekszem arra, hogy Száki János mártírhalálát ne felejtsük el, hanem a lehető legtöbb fórumon ismertessük.[16] Ebbe a sorba illik bele jelen tanulmány is.

Száki János életéről nagyon keveset tudunk. Még csak életrajzi vázlatot sem tudunk összeállítani a rendelkezésünkre álló adatokból. Életének legbiztosabb pontja éppen a halála. Tudjuk, hogy Komáromban, 1672. szeptember 1-jén történt. Születési idejét viszont már csak megbecsülni tudjuk. A kivégzés időpontjában 40 év körül lehetett, ez tehát azt jelenti, hogy születését 1630 körüli időpontra tehetjük, a helyszíne azonban ismeretlen.[17] Tanulmányairól nem tudunk semmit, azt sem, hogy mely magyar akadémiákon fordult meg, illetve azt sem, hogy tanult-e külföldön.[18] Az is valószínű, hogy családos ember volt, de erről sincsen semmilyen adatunk. A feljegyzésekből tudjuk, hogy 1672-ben Ekelen szolgált, és ebben az időben a Komjáti Református Egyházmegye esperesi tisztségét is betöltötte. Ezen kívül azonban más adatunk az életéről nincsen.[19] Thúry Etele azt is feltételezi, hogy a vele együtt kivégzett özvegy Súri Lőrincné ekkor már Száki János felesége volt, és Ekelen lakott,[20] azonban ez a megállapítás az eseményeket ismerve igencsak bizonytalannak látszik. Mindezt összegezve azt mondhatjuk, hogy csak azok az adatok ismerhetőek meg pontosan, amiket halálával összefüggésben rögzítettek az egyházi krónikások.

[[paginate]]

De mi is történt pontosan 1672-ben Komáromban? Szelepcsényi György esztergomi érsek parancsára Komáromban a református templom és iskola épületét lerombolták, a köveket pedig a ferencesek építkezéseihez használták fel.[21] Ekkor azonban az evangélikusok épületeit is és a református parókiát is erőszakkal elvették, az úrasztali edényeket és mindenféle pénzeszközt pedig lefoglalták. Az elfoglalt és megmaradt épületeket azonban valaki felgyújtotta, amelyek teljesen leégtek. A várparancsnok ekkor a még városban tartózkodó prédikátorokat elűzte, és halálbüntetés terhe mellett megtiltotta nekik, hogy a lábukat betegyék a városba. Bebörtönzés és halálbüntetés lett kilátásba helyezve valamennyi lelkipásztornak, hogyha ezt titokban mégis megteszik. A városban a parancs kiadása után további tüzek gyulladtak, négy alkalommal is, amelyek legalább 28, de akár 100-nál is több épületet megsemmisítettek.[22] Amikor azonban gyújtószerkezetet találtak a várárokban is, vagyis a cél látszólag a vár egy részének megsemmisítése volt, akkor megtörtént a határozott fellépés az elkövetők ellen.

A gyújtogatók háttere alapvetően jól meghatározható. A protestánsok elleni fellépés következtében gyulladtak fel a házak, így azt nem nagyon vitathatjuk, hogy az elkövetők vagy a református, vagy az evangélikus gyülekezet köréből kerültek ki. Természetesen benne találhatjuk azt a gondolatot is, hogyha a mienk nem lehet a templom, az iskola, a parókia, akkor ne lehessen a másiké sem. A várárokban elhelyezett robbanószerkezet kapcsán azt is feltételezhetjük, hogy nem az erődítmény maga, hanem a közelében lévő jezsuita rendház volt az elsődleges célpont. Azt tehát szinte bizonyosan megállapíthatjuk, hogy a komáromi gyújtogatókat, vagy legalábbis a felbújtókat a városban nagy létszámban jelen lévő reformátusok körében kell keresnünk.

Ami azonban ezek után történt, az szinte biztosan nem felelt meg a valóságnak. A gyújtogatások kapcsán egy idős asszonyt (Földváry szerint vén banyát, vagy vén kofát) és egy 18 éves legényt fogtak el, akik a kínpadon azt vallották, hogy egy Komárom megyei lelkész adott pénzt egy Komáromban élő lelkészözvegynek, aki aztán ezt a pénzt nekik adta tovább. Ők aztán egy római katolikus vallású katonát találtak, aki hajlandó volt a gyújtószereket is megszerezni, és hajlandó volt a tüzeket is meggyújtani. Ez a katona volt az, akit az utolsó, sikertelen robbantás közelében fogtak el.

[[paginate]]

A vallomások ugyan több ponton sántítottak, de ezzel akkoriban nem foglalkozott senki sem. Hogyan tudott volna egy lelkész annyi pénzt összegyűjteni, hogy a gyújtószereket és a katona „munkadíját” is kifizesse? Miként lett volna lehetséges az, hogy egy lelkészözvegy, még hogyha eszeveszett indulat is van benne a rómqi katolikusok iránt, ilyen összeesküvésben részt vegyen? Hogyan lehetett volna rávenni egy római katolikus vallású katonát, hogy a protestánsok érdekében a jezsuita rendházat felrobbantsa? És ami talán a legfontosabb: hogyan lehetett volna ilyen kevés emberrel ezt a méretű összeesküvést megvalósítani? Ez akkor azonban senkit nem érdekelt, a kínvallatásnál pedig csak a megfelelő kérdéseket kellett feltenni, hogy a helyes válaszokat kapják, így gyorsan kiderültek a nevek is, hogy kikre kellett gondolni: Száki János ekeli prédikátor volt a felbujtó, özvegy Súri Lőrincné, korábbi komáromi lelkész özvegye pedig a közvetítő.

Száki János kiválasztása nyilván nem a véletlen műve volt. Egyrészt előfordulhatott, hogy a tiltás ellenére bement a városba, hasonlóan több más lelkészhez, akik börtönbe is kerültek a merészségük miatt. Másrészt felesége révén rokoni kapcsolatban állt az özvegy lelkésznével, akit meg is látogathatott. Harmadrészt pedig ő volt a fia a felsődunamelléki református püspöknek, ráadásul egyházmegyéjének ő volt az esperese. A kínvallatásban kicsikart vallomások következtében az ekeli prédikátort német katonákkal elfogatták, Száki Jánost a disznóólból rángatták ki, ahová elbújt, megkötözték és Komáromba vitték, ahol statáriális bíróság mondott felette és tettestársai felett ítéletet, amely még a korszak ítélkezési szokáésait ismerve is nagyon súlyos volt.

Száki Jánost háromszori megkínzásra és megégetésre,[23] a tüzek gyújtásában résztvevő katonát a tűzesetek helyszínén tüzes fogókkal való megcsipkedésre és megégetésre, az idős asszonyt lefejezésre és holttestének megégetésére, a lelkésznét és a 18 éves legényt pedig „csak” lefejezésre ítélték.

[[paginate]]

Az ítéletet először a katonán, az idős asszonyon, a legényen és a lelkésznén hajtották végre, csak őket követte a prédikátor kivégzése. Száki János megkínzása brutális volt. Tekintve, hogy mindez jól jelzi a kor szokásrendszerét, ezért álljon itt emlékezésül a prédikátor utolsó órájának története. Először lábára követ kötöttek, majd összekötött kezénél fogva csigára felhúzták, miközben a szíve alatt perzselték. Másodszor jobb kezét levágták. Harmadszor megborotválták, majd a fejére forró ólmot öntöttek, miközben ezt mondták a hóhérnak „tölts rá az ő fejére szent olajat, mert méltó ő ilyen drága kenetre”.[24] Végül egy vásznat viaszba, kénkőbe és szurokba mártottak, abba belecsavarták, a testén meggyújtották, majd máglyán elégették.

A kivégzése után a katonák betörtek az ekeli parókiára, az ott található javait elhozták, és azokat eladták, majd a pénz egy részét a hóhérnak adták a kivégzés béréért. Kocsi Csergő Bálint érzelmeitől átfűtve az események elkövetőit „bérenc gazfickó” és „toborzott csirkefogó” névvel illette. A későbbi korszakok tanúvallomásai szerint, amikor Száki Jánost megégették, akkor megnyílt az ég, és ezt még a városi őr is látta, és arról is tanúskodtak, hogy a megégetés közben a prédikátor fejét háromszor fordította az ég felé.

Ezt az iszonyatos brutalitást érzelmek nélkül nem lehet végigkövetni, évszázadok múltán is csak néma főhajtással tudunk emlékezni a mártír lelkészre. Nem véletlen, hogy az esetet az utókor is úgy értelmezte, mint ami beleillik a római császárok idején történt keresztyén üldözések sorába, és a kivégzőket még a legkegyetlenebb római császárnál, Diocletianusnál is kegyetlenebbnek nevezték.[25] Mert „az, aki soha gyújtogató nem volt, a mi időnkben az üldöző gyújtogatóktól máglyára ítéltetett”.[26] Őrizzük meg továbbra is Száki János mártír lelkipásztor emlékét!

Szabó Előd

[1] Az írás 2022-ben készült.

[2] in Szerk.: Szőts Farkas, Protestáns Szemle, XV. évf. 1903/1-10. Hornyánszky Viktor könyvnyomdája, Budapest, 1903. 451.

[3] Miklós Dezső: Az első rendszeres magyar református egyháztörténet. A gályarab Kocsi Csergő Bálint „Brevis delineatio ecclesiarum reformatarum in Hungaria et Transylvania c. műve 1677-ből. Szerzői kiadás, Budapest, 1993.

[4] Ezt a két forrást, valamint Kocsi Csergő Bálint életrajzára történő utalást megtalálhatjuk Földváry László idézett írásában a 442. oldalon. Kocsi Csergő Bálint életrajza csak röviden említi az esetet, míg a Miklós Dezső által közreadott egyháztörténeti munka hosszabban. Érdekes, hogy Otrokócsi Fóris Ferenc a „Fenevad dühöngése” című művében csak a gályarabokkal foglalkozik, és ezt az esetet az előzmények között sem említi. (Fenevad dühöngése Magyarországon a Jézus Krisztusról bizonyságot tevők ellen s azoknak dicsőséges győzedelme, avagy Krisztushoz hű maradt magyar lelkipásztoroknak sokféle nyomorúsága, különösen pedig sokaknak a pápista egyház főpapjai okozta hallatlan öldököltetése és bebörtönöztetése; lelküknek égből adományozott állhatatossága és a megmaradottaknak epekedve várt szabadulása. ORLE Könyvkiadó Alapítványa, Sylvester Nyomda, 1933.)

[5] Johannes Simonides: „Galleria omnia Sanctorum". 85. lap II. rész VI-dik kép. Kézirat kézrajzokkal a Magyar Nemzeti Múzeumban. A VI-dik kép címe: „Egy prédikátornak Komáromban háromszoros megkínzatása és megégettetése”. A kép elérhetőségét és címét Földváry László hozza.

[6] Debreceni Ember Pál: A magyarországi és erdélyi református egyház története. Sárospataki Református Kollégium Tudományos Gyűjteményei, Sárospatak, 2009. 314. 547.

[7] Thúry Etele: A Dunántúli Református Egyházkerület története II. Kalligram, Pozsony, 1998. 17-20. Ugyanő: A révkomáromi ev. ref. egyház múltja. in Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, XXXII. évfolyam (1889), 43. szám, 1377-1378.

[8] Kúr Géza: A Komáromi Református Egyházmegye. Komáromi Református Egyházmegye, Komárom, 1937. 171-174.

[9] Tekintve, hogy több hónapos kutatást igényelne ennek a vizsgálata, így ez a jelen tanulmány kereteit túlhaladta.

[10] A téma legrészletesebb feldolgozását adja Tömösközi Ferenc: Ekeli Száki János református lelkész vértanúságának rövid története. in. Historia Ecclesisastica, IX. évfolyam (2018), 1. szám 22-30. Payr Sándor: A Dunántúli Evangélikus Egyházkerület története. Dunántúli Ágostai Hitvallású Evangélikus Egyházkerület, Sopron, 1924. 527. Payr Sándor: A magyar protestáns gályarabok. Luther Társaság, Budapest, 1927. 10.

[11] Moldova György: Negyven prédikátor. Regény. Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest, 1973. 70. oldal

[12] Bottyán János: Hitünk hősei. Református Zsinati Iroda Sajtóosztálya, Budapest, 1978. 120.

[13] Megemlítik, hogy Száki Jánost megégették, esetleg az időpontot, vagy néhány részletét is rögzítik az eseménynek a következő írások, a teljesség legcsekélyebb igénye nélkül. Kiss Mihály: Magyarok nyomában – Komáromi Járás. in. A Hét. Kulturális és Közéleti Hetilap. 16. szám. 1993. április 16. 11. John Bütösi: A decade of mourning in Hungary. Excerpts from the book, „Heroes of Our Faith” by János Bottyán, Bp. 1971. in. Calvin Synode Herald. Vol. LXXVI. Number 1-2. January-February 1976. 3. Kamoncza Márta: Kis község, nagy egyéniségek. in. Új szó. Szlovákiai Magyar Napilap. 51. évfolyam 227. szám 1998. október 2. 3. Balla Terézia – B. Kovács István – Felhősné Csiszár Sarolta – Szabóné Hegedűs Gyöngyi – P. Szalay Emőke: Magyar Református Egyház Javainak Tára, A magyar református gyülekezetek templomai, felszerelési tárgyai, könyv- és iratanyaga. XXIX. Szlovákiai Református Keresztyén Egyház, XIII. Komáromi Református Egyházmegye I. Debrecen, 2015. 85. Zsilinszky Mihály: A magyar országgyűlések vallásügyi tárgyalásai a Reformátiótól kezdve. III. kötet. 1647-1687. Hornyánszky Viktor Könyvnyomdája, Budapest, 1893. 445. Payr Sándor: A soproni evangélikus egyházközség története. I. kötet. A reformáció kezdetétől az 1681-ik évi soproni országgyűlésig. Sopron 1917. 490. Száki János nevét említik, de azt nem, hogy megégették volna. Dunántúli egyházleírások a XVIII. századból. A Dunántúli Református Egyházkerület 1774-ben. A Pápai Református Gyűjtemények kiadványai. Sorozatszerkesztő: Mezei Zsolt. Forrásközlések 5. Dunántúli Református Egyházkerület Tudományos Gyűjteményei, Pápa, 2002. 250. Fabiny Tibor: Egyháztörténeti kalendárium, szeptember. in Evangélikus Élet, XXXVII. évfolyam (1972), 39. szám, 3. Borovszky Samu: Magyarország vármegyéi és városai, Komárom Vármegye és Komárom sz. kir. város, Komárom vármegye története, IV. Protestáns egyházak, a) A református egyház. Internetes forrás. https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Borovszky-borovszky-samu-magyarorszag-varmegyei-es-varosai-1/komarom-varmegye-es-komarom-sz-kir-varos-D60E/komarom-varmegye-tortenete-DF59/iv-protestans-egyhazak-E34B/a-a-reformatus-egyhaz-E34C/ Letöltés dátuma: 2022. december 10.

[14] S. Varga Katalin. Vitetnek ítélőszékre… Az 1674-es gályarabper jegyzőkönyve. Kalligram, Pozsony, 2002. 300. Földváry László: A tatai ev. ref. templom és iskola ügye a 18. században. in Szerk. Stromp László: Magyar Protestáns Egyháztörténeti Adattár. II. évf. Magyar Protestáns Irodalmi Társaság, Budapest, 1903. 177.

[15] „Jól vagyon, mert az Istennek így tetzett”. A Dunántúli Református Egyházkerület története a kezdetektől a Türelmi Rendeletig. Dunántúli Református Egyházkerület, Pápa, 2020.

[16] Megnyílt az ég. 350 éve égették meg Száki János prédikátort. Dunántúli Református Lap, XXVI. évfolyam (2022), 1. szám, 58.

[17] Édesapjának, Szenci Száki Jánosnak, a későbbi Felsődunamelléki püspöknek a szolgálati helyét 1632-ből, és azt követően ismerjük, de hogy előtte hol szolgált, az jelenleg ismeretlen. Az édesapa szolgálati adatait lásd Szerk. Köblös József: A Dunántúli Református Egyházkerület prédikátorai és rektorai I. 1526-1760 - A Pápai Református Gyűjtemények Kiadványai, Forrásközlések 10. Pápa, 2009. 604.

[18] Egyházi pályája alapján, vagyis hogy esperesi tisztséget töltött be, nagyon valószínű, hogy voltak külföldi tanulmányai is, ezt azonban egyetlen forrás sem említi meg. Kocsi Csergő Bálint, és a korabeli források halálának tényét szerették volna rögzíteni, és ehhez képest minden más személyes adat mellékesnek látszott.

[19] Az életrajz összeállítását tartalmazza a következő tanulmány. Fekete Csaba: A Szákiak. in. Magyar Könyvszemle, 132. évfolyam (2016), 1. szám, 52.

[20] Thury Etele: A révkomáromi ev. ref. egyház múltja. in. Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, XXXII. évfolyam (1889), 43. szám, 1377.

[21] Ónody Zsigmond: A komáromi tractusban helv. confessión levő árva ekklézsiák lajstroma. in Dunántúli Protestáns Lap. III. évf. 1892. 807.

[22] A források alapján ezeknek a száma csak ilyen nagyságrendben becsülhető meg. A komáromi események pontos menetrendjét is rendkívül nehéz felvázolni, hiszen rendkívül sok a bizonytalanság az egyháztörténeti feljegyzésekben. Van, aki 1670-re teszi az eseményeket, van, aki meg sem említi azt, hogy a köveket elhordták, van olyan is, aki ezek után az összes protestáns épület felgyújtását leírja. Mindez tehát szinte lehetetlenné teszi az események pontos rögzítését. Egy azonban biztos: volt gyújtogatás a városban, azt valakik elkövették, aminek következtében szükséges volt elkövetőt találni.

[23] Természetesen a római katolikus oldal úgy védekezik, hogy Száki Jánost a gyújtogatás miatt ítélték halálra, és mindennek semmi köze nincsen a vallási ellentéthez. A protestáns oldal azonban egyértelműen úgy látja ezt az eseményt, mint ami a kegyetlen ellenreformáció egyik történése, és előkészítője az 1672-74 között zajló protestáns ellenes peres eljárásoknak, valamint a gyászévtized további eseményeinek.

[24] Földváry idézett mű 450, 452. (Nyomdahiba miatt átcsúszott az idézet második fele a 452. oldalra)

[25] Tóth Zsombor: Börtönirodalom: egy hiányzó kora újkori magyar hagyomány? A kora újkori börtöntapasztalatok irodalomtörténeti jelentőségéről. Internetes forrás. http://real.mtak.hu/71621/1/TZs_Bortonirodalom_u.pdf. Letöltés dátuma: 2022. 12. 16.

[26] Ismeretlen szerző: Miért fejezték le Zrínyi Pétert és Frangepán Ferenc Kristófot? in. A Fáklya, XX. évfolyam (1971), március-április, 6. Az itt megnevezett művet, amire a szerző utal, „Apologia ministrorum evangelicorum Hungariae”, vagyis a „Magyar Protestáns lelkészek védelme” című munkát Bethlen Miklós írta, két ízben jelent meg, 1677-ben Kolozsvárott és 1678-ban Utrechtben.

Hasonló anyagaink

Beszélgetés a 90 éves Csohány János professzorral

Csohány János mind a kilenc évtizedét Isten ajándékának tartja. Isten mindig gazdagon kárpótolt a veszteségekért, mondja az idén kilencvenedik évét töltő Csohány János egyháztörténész, teológiai egyetemi tanár, újságíró, szerkesztő, aki szerint ha...